هفته نهم بارداری

هفته نهم بارداری

بیایید یکم جدی تر باشیم. اکنون که در هفته نهم بارداری هستید، احتمالاً در حال فكر كردن به موضوعات مهمی هستید. این اتفاق برای همه والدین می افتد. به همین دلیل است که در حدود هفته نهم بارداری، ممکن است بخواهید به دنبال روش هایی برای تأمین بودجه خود و همسرتان باشید تا در زمان تولد کودک، پول اضافی داشته باشید. همچنین باید اگر شاغل هستید باید بررسی کنید که چگونه مرخصی زایمان به طور معمول انجام می شود. به جمله بندی خود برای مطرح کردن درخواست مرخصی با رئیس خود فکر کنید.

اندازه کودک در هفته نهم بارداری

کودک در ۹ هفتگی بارداری به اندازه یک گیلاس است. اندازه گیری جنین ۹ هفته ای شما حدود ۰.۹ اینچ و وزن تقریبی ۰.۰ اونس است و رشد آنها در حال افزایش بخار است!

۹ هفتگی یعنی چند ماهگی؟

پزشکان معمولاً بارداری را هفته به هفته و نه ماهیانه، ردیابی می کنند – اما اگر می خواهید بدانید چند ماهه باردار هستید، در ۹ هفتگی دو ماهه بارداری هستید و اکنون وارد ماه سوم بارداری می شوید. فقط چند هفته دیگر تا سه ماهه اول مانده است!

 علائم هفته نهم بارداری

در حال حاضر، هورمون بارداری (hCG) در سطح اوج خود در بدن شما گردش می کند. این بدان معناست که در هفته نهم، برخی از علائم بارداری ممکن است در شدیدترین حالت خود باشند. مسئله مهمی نیست – شما فقط چند هفته فاصله دارید تا کمی هورمون هایتان تراز شوند، در اینجا علائم شدید هفته نهم بارداری را مشاهده می کنید:

نوسانات خلقی. از آنجا که این تغییر هورمون ها ادامه می یابد و همچنین سایر علائم – مانند حالت تهوع و خستگی – شما را آزار می دهد، ممکن است کنترل احساساتتان دشوارتر باشد. مشکلی نیست که سرعت عمل معمول خود را کاهش دهید، استراحت کنید (چرت بزنید، مدیتیشن کنید یا فقط فیلم تماشا کنید) و به خاطر سلامت روان خود از موقعیت های استرس زا دوری کنید.

تهوع صبحگاهی. تا ۸۰ درصد زنان باردار به نوعی تهوع صبحگاهی را تجربه می کنند. گرچه به راستی باید آن را بیماری کل روز نامید! اگر از حالت تهوع رنج می برید، ممکن است کمی احساس بیماری کنید، یا اینکه مرتب استفراغ کنید. اگر در ۹ هفتگی بارداری دوقلو هستید، ممکن است علائم تهوع صبحگاهی شدیدتر باشد. خبر خوب یا بد این است که در ۹ هفتگی، تهوع صبح احتمالاً در بدترین حالت است. راهکارهای مختلف را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی باعث بهبودی شما می شود. بسیاری از مادران آینده دریافتند که زنجبیل، وعده های غذایی مکرر و میان وعده ها و ویتامین B6 به شما در کاهش حالت تهوع کمک می کند. شما اذیت می شوید، اما این نیز بگذرد. از پسش بر بیایی!

تکرر ادرار. از آنجا که رحم شما در حال گسترش است و از آنجا که جریان اصلی خون در ناحیه لگن شما جریان دارد، ممکن است بیشتر از هرزمانی به دستشویی بروید. اجازه ندهید این کار شما را از نوشیدن مقدار زیاد آب منع کند. مهم است که بدنتان را مرطوب نگه دارید.

خستگی. در حالی که هورمون های شما برای رشد و نمو جنین ۹ هفته ای خود در حال اضافه کاری هستند، ممکن است کاملاً ضعیف شوید. اگر می توانید بیشتر بخوابید و انتظار می رود که میان وعده های بیشتری (سالم) بخورید.

گرفتگی بینی. عجیب است! بارداری می تواند باعث تولید مخاط بیشتر در بدن شود – این یک علامت غیر منتظره است – بنابراین ممکن است لازم باشد بافت ها را خالی نگه دارید.

سردرد؛ بازم ممنون هورمون ها! افزایش هورمون ها می توانند شما را دچار سردرد کند، همچنین کمبود آب بدن، ترک کافئین، گرسنگی، کمبود خواب و استرس می تواند شما را دچار سردرد کند. با درمان علائم دیگر خود، حداقل هر چند ساعت یکبار غذا خوردن، خواب زیاد و نوشیدن مقدار زیاد آب را فراموش نکنید. کمپرس گرم یا سرد می تواند سردرد را تسکین دهد و همچنین می توانید استراحت کنید. قبل از مصرف هر دارویی، آن را با پزشک خود بررسی کنید. بسیاری می گویند استامینوفن خوب است اما ناپروکسن و ایبوپروفن خوب نیستند. این به سابقه سلامتی شما و سایر داروهای مصرفی شما بستگی دارد.

در هفته نهم بارداری در بدن چه می گذرد؟

بسیاری از مادران آینده تجربه تنگ شدن شلوار جین را دارند. رحم شما در حال بزرگ شدن است تا جنین در حال رشد شما را در خود جای دهد. در واقع اندازه آن دو برابر شده است! حتی ممکن است در ۹ هفتگی کمی بیرون بزند. رحم شما در هفته های آینده از لگن رشد می کند.

افزایش وزن در ۹ هفتگی رایج است. اینكه پزشك شما چه وزنی را در دوران بارداری توصیه می کند به شاخص توده بدنی قبل از بارداری (BMI) شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر شما با BMI طبیعی کار خود را شروع کرده باشید، احتمالاً به شما گفته می شود که در کل ۱۱ تا ۱۵ کیلو در کل بارداری اضافه کنید که حدود نیم کیلو تا ۲/۵ کیلوی آن در سه ماهه اول اتفاق می افتد. اگر ۹ هفته باردار دوقلو هستید، باید در حال حاضر حدود نیم کیلو اضافه کرده باشید.

همانطور که گفته شد، بسیاری از مادران آینده در ۹ هفتگی بارداری آنقدر سرشار از بیماری صبحگاهی و انزجار از غذا هستند که ممکن است لاغر شوند! به طور طبیعی، حتما در رابطه با وزن نرمال خود با پزشک متخصص خود صحبت کنید و هرگونه نشانه و علائم را با او درمیان بگذارید. اکثر پزشکان به شما می گویند که کاهش وزن جزئی در این مرحله از بازی اشکالی ندارد. هنگامی که اشتهای خود را دوباره شروع می کنید ، این فرصت را خواهید داشت که وزن خود را به حالت اولیه برگردانید.

همچنین خانم های بارداری هستند که حالت تهوع آن چنان شدید است که به درمان دارویی شدیدتری نیاز دارند. حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری شایع است، اما زنان معمولاً علائم خود را به پزشک کم گزارش می کنند. چندین داروی OTC و دارویی وجود دارد که در بارداری بی خطر هستند و می توانند به کنترل علائم شما کمک کنند، بنابراین آنچه را که تجربه می کنید به متخصص خود بگویید و می توانید با هم تصمیم بگیرید که بهترین روش های درمانی چیست.

برخی از مادران آینده از hyperemesis gravidarum (HG) رنج می برند که باعث کاهش آب بدن می شود که این موضوع خطرناک است و گاهی ممکن است منجر به بیهوشی شود. خبر خوب این است که درمان هایی برای HG یا استفراغ های شدید حاملگی وجود دارد. ممکن است برای پر کردن مایعات به IV نیاز داشته باشید و شما و پزشک می توانید برای جلوگیری از استفراغ شما یک داروی ضد تهوع تجویز کند.

سونوگرافی در هفته نهم بارداری

اولین قرار ملاقات قبل از تولد معمولاً بین هفته های ۸ و ۱۲ اتفاق می افتد. در اولین قرار ملاقات حتی ممکن است ضربان قلب کوچک کودک را در سونوگرافی ببینید. چیزهای هیجان انگیزی وجود داره، درسته؟

در هفته نهم بارداری، سونوگرافی به طور معمول از طریق واژن انجام می شود. این بدان معناست که پزشک یا تکنسین سونوگرافی باید پروبی را به واژن شما وارد کند، زیرا رحم شما هنوز در پشت استخوان لگن قرار دارد. (نگران نباشید – صدمه ای نمی بیند!) این کاوشگر امواج صوتی منتشر می کند که به شما امکان می دهد تصویری از جنین ۹ هفته ای خود را بر روی صفحه مشاهده کنید.

شما نه تنها جنین خود را خواهید دید – که شبیه لوبیا خواهد بود – بلکه سونوگرافی هفته نهم بارداری، رحمی بودن بارداری را نیز تأیید می کند (بدان معنی که در هفته نهم هیچ نشانه ای از حاملگی خارج رحمی یا توبولار وجود ندارد).

در داخل شکم باردار شما در هفته نهم، کودک در حال رشد است و ویژگی های مشخص تری از چهره را ایجاد می کند. و ممکن است اکنون کودک به اندازه کافی ضربان قلب داشته باشد تا بتواند توسط داپلر جنین جذب شود.

در هفته نهم بارداری، خطر سقط جنین در ذهن بسیاری از خانم ها وجود دارد. مطمئن باشید که به محض مشاهده یا شنیدن ضربان قلب، بسته به سن شما خطر بین ۲ تا ۹ درصد کاهش می یابد و در هفته های آینده همچنان کاهش می یابد.

سایر آزمایشات قبل از تولد که می توانید در حدود هفته نهم بارداری انتظار داشته باشید، ممکن است شامل آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون ها، گروه خونی، شمارش گلبول های سفید و قرمز خون و برخی بیماری های مقاربتی باشد. همچنین ممکن است برای بررسی ناهنجاری ها (که می تواند نشانه هایی از سرطان دهانه رحم باشد) آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش ادرار برای بررسی UTI و بررسی سالم به نظر رسیدن سطح پروتئین انجام دهید.

چک لیست بارداری در هفته نهم

  • هزینه های قبل از تولد و زایمان را تخمین بزنید.
  • بیاموزید که کدام روش های درمان برای بارداری ایمن نیستند.
  • برخی از کارهای زیبایی مناسب بارداری را انجام دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − هفت =