هفته پانزدهم بارداری

هفته پانزدهم بارداری

احساس جنسی در شما افزایش یافته؟! اکنون که در هفته پانزدهم بارداری هستید، احتمالاً احساس انرژی بالایی دارید و این ممکن است به معنای میل جنسی بالا نیز باشد. همسر شما در هفته پانزدهم بارداری تقریباً کمی در رابطه با رابطه جنسی گنگ است؟ این هم طبیعی است. بیایید بپذیریم، فکر اینکه تولد کودک بسیار نزدیک است، می تواند احساسات متناقضی در پدر ایجاد کند. به همسرتان یادآوری کنید که تا زمانی که OB شما هیچ محدودیتی در رابطه جنسی شما ایجاد نکرده باشد، رابطه جنسی به کودک آسیب نمی رساند و بارداری شما را تهدید نمی کند.

اندازه کودک در هفته پانزدهم

در هفته ۱۵ بارداری، کودک به اندازه یک نارنجی است. وزن جنین ۱۵ هفته ای متوسط ​​۷۰ گرم و ابعاد آن حدود ۱۰ سانتیمتر است و نسبت کودک در حال طبیعی تر شدن است، چرا که پاها و بازوها در حال رشد هستند.

۱۵ هفتگی بارداری چند ماه است؟

وقتی در هفته پانزدهم بارداری هستید، سه ماهه باردار هستید. به خاطر داشته باشید که بارداری ۴۰ هفته طول می کشد، به این معنی که بارداری در واقع کمی بیشتر از ۹ ماه است؛ به همین دلیل پزشکان بارداری را هر هفته به هفته پیگیری می کنند.

علائم و نشانه های هفته پانزدهم

آیا طبع شما در هفته پانزدهم  گرم است یا نه؟ در این هفته کمی حالات جنسی (افزایش میل جنسی) تا نه چندان جنسی (خون دماغ و مشکلات معده) پدیدار می شود.

افزایش میل جنسی. اکنون که انرژی شما برگشته است، ممکن است در اتاق خواب نیز احساس انرژی بیشتری داشته باشید.این امری طبیعی است و نگرانی خاصی ندارد و سعی کنید از این دوران لذت ببرید.

خون دماغ شدن. این علامت نه چندان دوست داشتنی به لطف ترکیب افزایش حجم خون و مجاری حساس بینی است.

سوزش معده، گاز و یا سوء هاضمه. این مشکلات شکمی را به گردن هورمون ها بیندازید. به غذاهایی که علائم شما را تحریک می کنند توجه کنید و سعی کنید از آنها اجتناب کنید. همچنین، با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.

لثه های متورم. لثه های شما اکنون که باردار هستید حساس تر هستند. از آنها به خوبی مراقبت کنید. دندان های خود را مرتبا مسواک بزنید، به آرامی نخ دندان بکشید و برای معاینات منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

تنگی نفس. انبساط در همه جای بدن ممکن است اتفاق بیفتد، حتی در ریه ها! تا ریه های شما به اندازه کافی منبسط شوند و نفس کامل بکشید.

اگر شما در هفته پانزدهم، دوقلو باردار هستید، علائم شما تفاوت چندانی با مادران حامل یک نوزاد در ۱۵ هفتگی ندارد. با این حال، از آنجا که ممکن است سطح بالاتر هورمون در سه ماهه اول احتمال ابتلا به بیماری صبحگاهی را داشته باشد، ممکن است هنوز حالت تهوع داشته باشید که به زودی شروع به کاهش می کند. اگر علائمی شدید یا نگران کننده دارید، با پزشک مشورت کنید.

بدن در هفته پانزدهم

شکم شما در هفته پانزدهم در حال تغییرات بزرگی است. یکی از این تغییرات منبسط شدن شکم و رحم است. بدن هر مادری با مادر دیگر متفاوت است و سرعت رشد می تواند کمی متفاوت باشد. به همین دلیل است که در هفته پانزدهم بارداری، شاید بدن شما زیاد نشان ندهد که باردار هستید. اما در بارداری های بعدی این برجستگی زودتر اتفاق می افتد.

اگر شما در هفته پانزدهم دوقلو باردار هستید، احتمالاً همه چیز با سرعت بیشتری کشیده می شود و احتمالاً تاکنون شکمتان برجسته شده است.

توصیه می شود افزایش وزن در هفته ۱۵ بارداری حدود ۴۵۰ تا ۹۰۰ گرم در هفته باشد، بنابراین به خوردن حدود ۳۰۰ کالری اضافی در روز ادامه دهید و سعی کنید تا حد امکان کالری سالم به آنها بدهید. اگر متوجه افزایش شدید یا ناگهانی وزن شدید، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. این می تواند نشانه ای از یک بیماری بارداری جدی به نام پره اکلامپسی باشد.

سونوگرافی هفته پانزدهم بارداری

احتمالاً هنوز نمی توانید احساس کنید، اما سونوگرافی هفته پانزدهم بارداری نشان می دهد که تن کودک در شکم مادر لرزان است، اکنون جنین قادر به حرکت دادن همه اندام ها و مفاصل خود است! کودک حتی ممکن است در شکم شما دچار سکسکه شود.

اگر انتخاب کرده اید که آزمایش های (MMS ، aka Triple یا Quad Screen Test) انجام دهید، از هفته ۱۵ بارداری تا هفته ۲۰، از شما خون گرفته می شود. این غربالگری میزان پروتئین ها و هورمون های خاص را در بدن مادر اندازه گیری می کند. آزمایش خون می تواند ارزیابی خطر ابتلا به نقص لوله عصبی و اختلالات کوروموزومی در نوزاد را نشان دهد.

آمنیوسنتز یکی دیگر از آزمایش های انتخابی است که بین هفته های ۱۵ تا ۲۰ انجام می شود. این آزمایش تهاجمی می تواند نقص لوله عصبی، ناهنجاری های کروموزومی و سایر اختلالات ژنتیکی را تشخیص دهد. این آزمایش به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود اما بی خطر هم نیست، بنابراین با پزشک خود مشورت کنید تا تصمیم بگیرید که آیا این آزمایش را انجام می دهید یا خیر. اگر آزمایش سه گانه یا چهارگانه انجام دهید یا خطر بیشتری برای ناهنجاری های ژنتیکی در کودک شما وجود داشته باشد، می توانید آزمایش آمنیو را انتخاب کنید.

برای آزمایش آمنیو، پزشک با استفاده از سونوگرافی داخل شکم باردار ۱۵ هفته ای شما را می بیند و یک سوزن را به داخل کیسه آمنیوتیک هدایت می کند تا نمونه ای از مایعات را برای آزمایش جمع آوری کند. همه این آزمایشات می توانند استرس زا باشند.

چک لیست بارداری در هفته پانزدهم بارداری

  • چند نوع غربالگری را انتخاب و برنامه ریزی کنید.
  • برنامه آمنیو خود را تنظیم کنید (در صورت داشتن آن)
  • به خود از نظر جسمی و روانی برسید و وقت بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.