پنج ماهگی کودک

پنج ماهگی کودک

 

کودک شما پنج ماهه است!

احساس می کنید کمی شبیه یک مربی هستید؟ شما در طی ماه گذشته نوزاد خود را به انجام کارهای زیادی تشویق کرده اید. همانطور که او سعی می کند خودش بنشیند. به او فضا دهید تا خودش امتحان کند، اما فقط درصورتی که شروع به شلوغی کند، در دسترس او باشید. احتمالاً با گفتگو در خانه می توانید زبان او را نیز القا کنید. پاداش نهایی برای تمام تلاش های شما زمانی خواهد بود که این کلمات شگفت انگیز را بشنوید: “ماما” و “دادا”.

توسعه ۵ ماهه

کودک ۵ ماهه مشغول شما در حال کار بر روی تعدادی مهارت است که برای جابجایی و انجام کارها بسیار مفید خواهد بود و او نیز در حال بزرگتر شدن است.

وزن و قد کودک ۵ ماهه

احتمالاً می خواهید بدانید وزن ۵ ماهگی نوزادتان چقدر باید باشد؟ وزن متوسط ​​برای کودک ۵ ماهه ۱۵.۲ پوند برای دختران و ۱۶.۶ پوند برای پسران است. قدمتوسط ​​(با نام مستعار قد) برای دختران ۲۵.۲ اینچ و برای پسران ۲۵.۹ اینچ است.

البته این بدان معنا نیست که کودک ۵ ماهه شما باید دقیقاً آن را اندازه گیری و اندازه گیری کند. بخاطر بسپارید: نوزادان سالم تمایل دارند منحنی رشد طبیعی را دنبال کنند و با بزرگتر شدن در همان حد صدک ها باقی بمانند. تا زمانی که کودک به منحنی بچسبد، این یک شاخص رشد سالم است و به احتمال زیاد کودک شما از ماه گذشته حدود ۱ تا ۱.۲۵ پوند وزن اضافه کرده است!

“جهش رشد ۵ ماهه” عبارتی نیست که شما به طور معمول می شنوید؛ اما به خوبی شناخته شده است که بچه ها تمایل دارند حدود چهار ماه و حدود شش ماه جهش رشد داشته باشند و شما در این وسط کاملاً سرحال هستید. ما می دانیم که همه نوزادان دقیقاً یکسان نیستند، بنابراین اگر شما شک دارید که رشد کودک شما زیاد شده است، بیش از حد گرسنه است و برای چند روز مانند دیوانه ها تغذیه می کند، پس او احتمالاً چنین است.

پنج حس

  • توانایی کودک در تمایز بین رنگ های مختلف در حال بهبود است. این فقط رنگ های روشن و جسورانه ای نیست که می تواند آنها را از هم تشخیص دهد اما اکنون اینها شامل پاستل و سایر رنگ های ظریف نیز هستند.
  • کودک اکنون می تواند اسباب بازی ای را که دور از دسترس است تشخیص دهد و آن را بدست آورد:)
  • کودک برای شنیدن صدای جغجغه سر خود را برمی گرداند و ممکن است با شنیدن صدایی سر خود را بچرخاند.
  • او به آنچه شما می گویید گوش می دهد و ممکن است به زودی شروع به تقلید از کلمات شما کند. هنگامی که شروع به تولید برخی از صداهای مورد علاقه خود می کند مانند “اوه” یا “آه”  ممکن است به تکرار آنها ادامه دهد.

نقاط عطف ۵ ماهه

نوزادان ۵ ماهه چه می کنند؟ در اینجا ایده ای درباره آنچه که احتمالاً در ماه جاری با شما اتفاق می افتد را بیان کنید:

  • کودک شیفته دستانش است و ممکن است شروع به جمع آوری و بازی کردن با هر دو آنها کند.
  • او به احتمال زیاد با دو دست خود را در دست گرفته، چیزها را گرفته و با استفاده از انگشتان خود آنها را گرفته است.
  • او آماده است تا درباره ماندگاری شی یاد بگیرد. یک شی را پنهان کنید و سپس آن را به او نشان دهید، بنابراین کودک شروع به یادگیری می کند که چیزهایی که هنوز نمی توانند آنها را ببینند وجود دارند.
  • او یا شروع به غلتیدن کرده است، یا در حال تکان خوردن یک به یک و آماده شدن برای رسیدن به این نقطه عطف است. متوسط ​​سن شروع شکم از شکم به پشت چهار ماه است. پس از آن، کودک شروع به برگشتن به شکم می کند. نغلتیدن یک کودک ۵ ماهه جای نگرانی نیست اما اگر کودک در معاینه ۶ ماهه خود حداقل سعی در غلتاندن ندارد، باید این موضوع را به متخصص اطفال اطلاع دهید. برای کودک ۵ ماهه شما ممکن است خزیدن در افق باشد. نوزادان تمایل دارند بین ۶ تا ۱۰ ماهگی به این نقطه عطف برسند، اما برخی از نوزادان به ویژه زودتر از این زمان شروع به کار می کنند.

آیا کودک ۵ ماهه من سالم است؟

بچه دار شدن گاهی اوقات مانند یک بیماری جزئی پس از دیگری احساس می شود. اینها برخی از سوالات متداول بهداشتی است که والدین نوزادان ۵ ماهه می پرسند:

  • آیا کودک ۵ ماهه می تواند دندان درآورد؟ (شاید تعجب آور باشد،بله!)
  • مدفوع ۵ ماهه چند وقت یک بار باید انجام شود؟
  • کودک ۵ ماهه من یبوست است. چگونه می توانم کودک ۵ ماهه خود را به مدفوع برسانم؟
  • کودک ۵ ماهه من اسهال دارد. باید چکار کنم؟
  • کودک ۵ ماهه من سرفه می کند. برای کودک ۵ ماهه ام که سرفه می کنم باید چه کار کنم؟
  • کودک ۵ ماهه من استفراغ می کند. چگونه می توانم به کودک ۵ ماهه خودم کمک کنم؟
  • کودک ۵ ماهه من تب دارد. باید چکار کنم؟
  • کودک ۵ ماهه من گرفتگی بینی دارد. چگونه می توانم به کودک ۵ ماهه خود که گرفتار است کمک کنم؟

تغذیه کودک ۵ ماهه

کودک ۵ ماهه چقدر باید بخورد؟ کودک ۵ ماهه هر چند وقت یک بار باید غذا بخورد؟
تغذیه کودک ممکن است پیچیده تر از گذشته شود. شما هر سه تا پنج ساعت یکبار به کودک شیر می دهید یا او از شیشه تغذیه می کند و ممکن است حدود سه بار در روز شروع به خوردن غذاهای جامد کرده باشد.

تغذیه با بطری:

چه مقدار شیرخشک برای کودک ۵ ماهه؟ بسیاری از نوزادان در این سن حدود شش بار در روز چهار اونس شیرخشک می خورند.

شیردهی:

شما باید هر سه یا چهار ساعت یک کودک شیر دهید اما ممکن است هر کودک شیرده کمی متفاوت باشد. آنچه مهم است این است که به نظر می رسد کودک سیر است، به نظر می رسد سینه شما خالی شده است (نرم است) و کودک به سلامت وزن می گیرد.

پمپاژ:

اگر شیر مادر را پمپاژ می کنید، احتمالاً از خود می پرسید که یک اونس شیر مادر برای یک کودک ۵ ماهه کافی است یا خیر؟ به طور معمول، کودک هر روز حدود ۲۵ اونس شیر مادر نیاز دارد. بنابراین شما باید این تقسیم را بر تعداد تغذیه کودک به طور معمول تقسیم کنید. بنابراین اگر روزانه حدود هشت بار به کودک شیر می دهید ، او باید در هر دوره تغذیه حدود ۳.۱ اونس شیر مادر دریافت کند. این مقدار شیر ۵ ماهه است.
برای بررسی مجدد اینکه کودک شیر کافی به بدن شما می رسد، می توانید پوشک او را بررسی کنید. چند پوشک مرطوب و خیس برای کودک ۵ ماهه سالم است؟ تقریباً چهار یا پنج مورد بسیار مرطوب در روز.

کودک در این ماه چه چیزی می تواند بخورد؟ چه مقدار غذای کودک برای کودک ۵ ماهه توصیه می شود؟

غذاهای جامد:

اگر شما و پزشک متخصص اطفال تصمیم گرفته اید غذاهای جامد کودک را تغذیه کنید، آهسته پیش بروید و نشانه های کودک را دنبال کنید. اگر به نظر می رسد کودک اینقدر از خوردن غذا لذت می برد، ممکن است ابتدا با یک اونس غذا شروع کنید و به تدریج مقدار آن را به سه بار در روز برسانید. میزان میوه و سبزیجات یا مقدار غلات برنج برای کودک ۵ ماهه تا حد زیادی به کودک بستگی دارد. کودک هرچه مدت زمان بیشتری مواد جامد بخورد و بیشتر علاقه مند به خوردن آنها باشد، باید احساس آرامش بیشتری برای تغذیه او داشته باشید تقرییا حداکثر سه اونس، سه بار در روز.

آیا می توانم آب به کودک  ۵ ماهه خود بدهم؟
به طور معمول، پزشکان می گویند قبل از دادن آب به کودک، صبر کنید تا غذای جامد کودک بخورد. بنابراین اگر او غذای کودک می خورد، احتمالاً می توانید جرعه ای آب به او بدهید. فقط زیاده روی نکنید. کودک می تواند با نوشیدن آب سیر شود، به این معنی که مواد مغذی مورد نیاز شیر مادر، شیر خشک یا غذای جامد را از دست خواهد داد.

خواب کودک ۵ ماهه

کودک ۵ ماهه من چقدر باید بخوابد؟ یک کودک ۵ ماهه چه مدت باید بخوابد؟

اینکه کودک ۵ ماهه چند ساعت نیاز دارد تا بخوابد بستگی به کودک دارد! درست مثل هر چیز دیگری، یک دامنه وجود دارد. خواب های بزرگ و خواب های نه چندان بزرگی وجود دارد و اغلب اوقات میزان خواب کودک به شخصیت خواب منحصر به فرد او بستگی دارد.

یک کودک ۵ ماهه تمایل دارد تقریباً ۱۵ ساعت در روز بخوابد، از جمله در حدود ۱۰ ساعت در شب (بعضی از بچه ها شب بیدار می شوند و بعضی دیگر از خواب بیدار نمی شوند!) و دو یا سه چرت خواب روزانه، و حدود پنج ساعت خواب اضافه می شود. 

کودک ۵ ماهه من نمی خوابد! چرا؟

از والدین می شنویم که می گویند “کودک ۵ ماهه من هر ساعت بیدار می شود” یا “او قبلا می خوابید و حالا ناگهان دیگر نمی شود!”

اگر کودک ۵ ماهه نخوابد می تواند به دلایل مختلف باشد؛ اما یکی از رایج ترین آنها رگرسیون خواب است. در این سن، بازگشت به خواب معمول است زیرا نوزادان به طور طبیعی عمیق تر می خوابند و مغز آنها رشد کرده و فعالیت بیشتری می کند. یک خواب آرام و آرام می تواند به کودک شما کمک کند تا آرامتر چرت بزند. بنابراین می توان کودک را عادت داد به جای اینکه در آغوش شما باشد، در گهواره خود بخوابد. خوشبختانه، رگرسیون خواب ۴ یا ۵ ماهه معمولاً فقط حدود دو تا شش هفته طول می کشد.


آیا آموزش کودک ۵ ماهه ایده خوبی است؟

شاید! بعضی از خانواده ها آموزشخوابرا توصیه میکنند، بعضی دیگر فکر می کنند اجازه دادن به کودک برای اینکه گریه کند تا بخوابد، بی رحمی است.
اگر کودک ۵ ماهه شما شبانه نمی خوابد و شما علاقه مند هستید که یک دوره آموزش خواب را امتحان کنید، احتمالاً زمان خوبی است. متخصصان می گویند اگر بچه ها به طور منظم در خواب قرار بگیرند و بیشتر شیر دادن های او در شب را رها کنند، ممکن است برای آموزش خواب آماده باشند. درباره نحوه آموزش کودک به کودک بیشتر بخوانید تا ببینید آیا برای خانواده شما مناسب است یا خیر.

آیا خوابیدن بر روی شکم برای کودک پنج ماهه مشکلی ندارد؟

اجازه دهید کودک دراز بکشد و به پشت خود بخوابد تا خطر SIDS کاهش یابد. هنگامی که او شروع به غلتیدن بر روی شکم خود کرد، واقعاً کار زیادی نمی توانید انجام دهید تا به او اجازه دهید در آن وضعیت بخوابد. در حقیقت، بسیاری از نوزادان خواب معده را واقعاً راحت می دانند. برخی از والدین نگران احساس نیاز می کنند که به داخل مهد کودک بروند و کودک را برگردانند؛ اما مطمئن باشید وقتی کودک بتواند سر و شانه های خود را بلند کند و خودش بتواند خودش را بچرخاند، خوابیدن روی شکم اشکالی ندارد.

چک لیست و نکاتی برای کودک ۵ ماهه

  • اگر قبلاً این کار را نکرده اید، برای معاینه شش ماهه کودک برنامه ریزی کنید.
  • یک آینه کودک نشکن در مقابل صورت کودک قرار دهید و هنگام تحسین و سرگرمی خود، لذت او را تماشا کنید.
  • برای کودک ۵ ماهه خود به صندلی ماشین جدید نیاز دارید؟ به صندلی قابل تبدیل نگاهی بیندازید که می تواند هم به عقب (تا ۲ یا ۳ سالگی) قرار داشته باشد و هم به جلو (بعد از آن).
  • عکس کودک ۵ ماهه کودک خود را بگیرید:)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.