والدگری کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای

والدین فرزند مبتلا به اختلال نفرمانی مقابله ای (ODD) سخت است و حتی صبورترین و مهربانترین والدین را نیز به چالش می کشد. کودک یا نوجوان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای، عصبانی، سرکش و انتقام جو است. آنها دوست ندارند تحت کنترل باشند. والدگری برای کودک مبتلا به ODD یک چالش بزرگ است. در حقیقت، هرچه والدین بیشتر سعی در تغییر و کمک به فرزند خود داشته باشند، این امر سرپیچی بدتر می شود. امید را از دست ندهید، تکنیک های زیادی برای مقابله با این کودکان وجود دارد.

شما می توانید قدرت از دست رفته خود را بدست آورید زیرا مسئول رفتار خود هستید. شما نمی توانید کودک خود را کنترل کنید، اما او هم نمی تواند شما را کنترل کند. اقدامات و پاسخ های شما کاملاً در اختیار شماست. اصول و دستورالعمل ها به شما کمک می کند تا انتخاب های مثبتی داشته باشید.

والدگری کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای

اصول والدگری کودک مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای

در تمام یا اکثر اقدامات مربوط به برخورد با کودک مبتلا به اختلال سرکشی، احتمالاً با دعواهای روزمره، مشاجرات و درگیری هایی روبرو هستید که شما را خسته و ناراحت می کند. تنها نتیجه این روند نافرمانی بیشتر کودکان است. هنگامی که شما از مبارزه با این اختلال دست بکشید نیمی از راه را رفته اید. نکات زیر را همیشه مدنظر داشته باشید:

محدودیت ها و عواقب منطقی مانند از دست دادن امتیاز یا موردی را تعیین کنید که به راحتی بتوانید آنها را اعمال کنید.

شما باید فقط محدودیت اعمال کنید. این فرزند شماست که تصمیم می گیرد از محدودیت اعمال شده درس بگیرد یا خیر.

از بازی سرزنش کردن پرهیز کنید. سرزنش کودک یا خود برای این اختلال فایده ای ندارد.

از نو شروع کنید. پس از پایان درگیری، همه چیز را آرام کنید و از نو رفتار مناسبی داشته باشید.

هدف والدگری خود را بدانید: آماده کردن بچه ها برای بزرگسالی. اگر این اولویت شما باشد، دفعه بعد که فرزندتان لجبازی را شروع می کند متفاوت فکر خواهید کرد.

اما چگونه این اصول را عملی کنیم؟

روش های موثر والدگری برای کودک مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای:

از آنجا که شما نمی توانید کودک سرسخت خود را کنترل کنید و تهدیدها، رشوه ها و سرزنش ها کاری نمی کند، پس کارهای دیگر کارساز است.

شما باید انتظارات محکم و روشنی داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که کودک شما می داند که باید چکار کند. فرزند شما ممکن است از آنها متنفر باشد و مقاومت کند، اما این مهم نیست. مهم این است که آنها بدانند انتظارات شما چیست.

به کودک خود فرصت دهید تا انتظارات شما را برآورده کنند. به عنوان مثال، اگر برای شام خانوادگی ارزش قائل هستید و هر شب ساعت ۲۱:۰۰ شام آماده است، ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه به فرزند خود یادآوری کنید که آنها ۱۵ دقیقه دیگر تا شام فرصت دارند. در این صورت شما به نقش خود عمل کرده اید. پس از آن کاری که کودک شما انجام می دهد یا انجام نمی دهد از کنترل شما خارج است. شرکت در یک جنگ و لجبازی برای مجبور کردن او هیچ نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

عواقب رفتار کودکان را تعیین کنید و آنها را واضح به کودک خود بگویید. در مثال قبل اگر باهم غذا خوردن بسیار مهم است، ممکن است عواقب این باشد که وقتی آنها سرساعت کنار میز نباشند، اینترنت بعد از شام خاموش می شود. (البته اطمینان حاصل کنید که عواقب شما برای بقیه اعضای خانواده آزار دهنده نباشد). فرزند شما ممکن است انتظارات شما را نادیده بگیرد و این خوب است. به جای ناراحت کردن خودتان، نتیجه و عواقب رفتار را اجرا کنید.

نکات و راهنمایی های مربوط به والدین کودک مبتلا به ODD

  • تلاش برای کنترل کودک خود را رها کنید زیرا این کار هرگز کارساز نیست.
  • در بازی کودکان نیفتید و درگیر لجبازی نشوید، چرا که همه چیز در دستان شماست.
  • با لحن صدای خنثی و آرام صحبت کنید تا از افزایش خشم کودک خود جلوگیری کنید.
  • نحوه کنترل خشم، با آرامش و بدون توسل به خشونت را الگوی خود قرار دهید.
  • در صورت نیاز از کودک خود دور شوید و نفس بکشید.

انجام این اصول، روش ها و دستورالعمل ها آسان نیستند و سرکشی و لجبازی را به پایان نمی رسانند. اما آنها رفتار شما را تغییر می دهند و جنگیدن با شما را برای کودک دشوارتر می کنند. شاید نتوانید لجبازی و نافرمانی کودک را تغییر دهید، اما می توانید کنترل خود و شرایط را افزایش دهید.


منبع APA:

Peterson, T. (2019, July 18). Parenting a Child with Oppositional Defiant Disorder (ODD), HealthyPlace. Retrieved on 2020, October 12 from https://www.healthyplace.com/parenting/odd/parenting-a-child-with-oppositional-defiant-disorder-odd

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.