14 نشانه بیش فعالی و نقص توجه

اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) نوعی اختلال تکاملی عصبی است که می تواند موفقیت کودک در مدرسه و همچنین روابط او را تحت تأثیر قرار دهد. علائم ADHD متفاوت است و گاهی تشخیص بیش فعالی دشوار است. هر کودکی ممکن است هر کدام از علائم ADHD را به تنهایی تجربه کند. بنابراین، برای تشخیص، روانپزشک باید کودک شما را با استفاده از چندین معیار ارزیابی کند.

ADHD به طور کلی در کودکان در زمان کودکی تشخیص داده می شود، میانگین سنی برای تشخیص ADHD متوسط ​​۷ سال است.

14 نشانه بیش فعالی و نقص توجه

در این مقاله از کودک شید ۱۴ علامت شایع ADHD در کودکان را بررسی کرده ایم:

۱. رفتار متمرکز بر خود

یکی از علامت های رایج ADHD چیزی است که به نظر می رسد ناتوانی در شناخت نیازها و خواسته های دیگران است. این موضوع می تواند به دو نشانه بعدی منجر شود:

  • قطع کردن مکالمه دیگران
  • مشکل در انتظار برای نوبت

۲. قطع کردن مکالمه دیگران

رفتار متمرکز بر خود ممکن است باعث شود کودک مبتلا به ADHD در حالی که فردی مشغول صحبت است را قطع کند.

۳. مشکل در انتظار نوبت

کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است هنگام فعالیت در کلاس یا هنگام بازی با کودکان دیگر در صبر کردن مشکل داشته باشند.

۴. آشفتگی عاطفی

کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است در کنترل احساسات خود مشکل داشته باشد. ممکن است در زمان نامناسبی عصبانی شود. یا در زمانی که باید لبخند بزند بیش از اندازه بخندد. بچه های کوچکتر ممکن است خلق و خوی متغییر داشته باشند.

۵. بی قراری

کودکان مبتلا به ADHD اغلب نمی توانند آرام بنشینند. آنها ممکن است سعی کنند از جای خود بلند شوند و بدوند، مجبور به تکان خوردن شوند، یا وقتی مجبور به نشستن می شوند روی صندلی خودشان را بچرخانند.

۶. مشکل در بازی بی صدا

پریشانی و تنش باعث می شود که کودکان بیش فعال حتی بازی های بی سرو صدا را نیز با سروصدای زیاد انجام دهند..

۷. کارهای ناتمام

کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است به فعالیت های مختلفی علاقه نشان دهد، اما ممکن است در پایان دادن به آنها مشکل داشته باشد. به عنوان مثال، آنها ممکن است پروژه ها، کارهای خانه یا مشق شب را شروع کنند، اما قبل از اتمام به سراغ مورد بعدی می روند که مورد توجه آنها قرار گیرد.

۸. نقص توجه

کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است در توجه مشکل داشته باشد، حتی وقتی کسی مستقیماً با او صحبت می کند. اگر از آنها بپرسید خواهند گفت که حرف شما را شنیده اند، اما قادر به تکرار آنچه شما گفتید نیستند.

۹. پرهیز از فعالیت های نیازمند تمرکز

همین عدم توجه باعث می شود کودک از انجام فعالیت هایی که به یک تلاش ذهنی پایدار نیاز دارد، مانند توجه در کلاس یا انجام تکالیف، اجتناب کند.

۱۰. اشتباهات زیاد

کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است در پیروی از دستورالعمل هایی که به برنامه ریزی یا اجرای یک برنامه نیاز دارند، مشکل داشته باشند. این موضوع می تواند منجر به اشتباهات و سهل انگاری شود اما این نشان دهنده تنبلی یا کمبود هوش نیست.

۱۱. خیال پردازی

کودکان مبتلا به بیش فعالی همیشه پر سر و صدا نیستند. نشانه دیگر اختلال بیش فعالی، کم حرف بودن و خیال پردازی است. کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است به فضا خیره شود و خیال پردازی کند و آنچه را که در اطراف او می گذرد نادیده بگیرد.

۱۲. مشکل در سازماندهی

کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است در پیگیری وظایف و فعالیت ها مشکل داشته باشد. این مسئله می تواند در مدرسه مشکلاتی ایجاد کند، زیرا اولویت بندی مشق شب، پروژه های مدرسه و سایر وظایف را برایشان دشوار می کند.

۱۳. فراموشی

کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است در کارهای روزمره فراموشکار باشند. آنها ممکن است انجام کارهای منزل یا مشق شب خود را فراموش کنند. آنها همچنین ممکن است اغلب وسایل خود را مانند اسباب بازی و مداد خود را گم کنند.

۱۴. علائم در چند موقعیت

کودک مبتلا به بیش فعالی علائم این بیماری را در بیش از یک محیط نشان می دهند. به عنوان مثال، آنها ممکن است عدم تمرکز در مدرسه و در خانه را نشان دهند. پس این موضوع نیز از ملاک های مهم تشخیص می باشد.

علائم بیش فعالی با بزرگتر شدن

با بزرگتر شدن کودکان مبتلا به ADHD، آنها اغلب به اندازه سایر کودکان در سن خود کنترل ندارند. این امر می تواند کودکان و نوجوانان مبتلا به ADHD را در مقایسه با همسالان خود نابالغ نشان دهد.

شما باید از کودکی در مورد مراحل بعدی زندگی کودک فکر کنید اگر:

کودک شما به طور مکرر علائم ADHD را نشان می دهد، این رفتار بر موفقیت آنها در مدرسه تأثیر می گذارد و منجر به تعاملات منفی با همسالان می شود. ADHD قابل درمان است. اگر کودک شما مبتلا به ADHD تشخیص داده شده است، تمام گزینه های درمانی را بررسی کنید. سپس، زمانی را برای ملاقات با یک روانپزشک یا روانشناس تعیین کنید تا بهترین درمان بیش فعالی را تعیین کنید.


منابع:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.