افزایش هوش هیجانی کودکان

آیا به دنبال افزایش هوش هیجانی (EQ) کودک خود هستید؟ در این مقاله استراتژی هایی یاد بگیرید که به شما کمک می کند همدلی و آگاهی عاطفی کودکان را تقویت کنید و آنها را برای موفقیت مادام العمر در طول زندگی آماده کنید.

چرا افزایش هوش هیجانی برای کودکان مهم است؟

احترام به هیجانات کودک مهمترین وظیفه فرزندآوری است که شما به عنوان پدر و مادر بر عهده دارید. اگر شما و همسرتان با آگاهی عاطفی و همدلی با یکدیگر و بچه ها رفتار کنید، به احتمال زیاد فرزندانتان از سلامت روانی قوی، روابط پایدار و زندگی کاری با ارزشی برخوردار خواهند بود. در این مقاله از کودک شید چند روش اساسی برای والدین وجود دارد که به شما کمک می کند هوش هیجانی (EQ) کودک خود را افزایش دهید.

افزایش هوش هیجانی کودکان

این نکته را به یاد داشته باشید که نمی توانید آنچه را انجام نمی دهید، آموزش دهید. فرزندان شما، با اعمال شما، بسیار بیشتر از سخنان شما، می آموزند. اگر نتوانید احساسات خود را از طریق رفتار خود برقرار کنید، آنها به احساسات خود احترام نمی گذارند.

سعی کنید از فرزندان خود بیاموزید!

کودکان مانند شما هوش هیجانی را یاد نگرفته اند. آنها به راحتی دوست می شوند و ظرفیت شادی خود را حفظ می کنند، زیرا به طور طبیعی همدل هستند و به طور ذاتی آماده هستند احساسات خود را کاملا احساس کنند و آنها را راحت بیان کنند. پس اینبار شما از کودک خود یاد بگیرید و در بیان احساسات و هیجانات خود راحت باشید.

مراقب تکرار تاریخ باشید!

القای ترس به کودکان بسیار آسان تر از آن است که فکر می کنید، حتی اگر خیلی تلاش کنید این کار را نکنید. لیستی از مواردی را که والدین از کودکی به شما گفته اند و شما را ناراحت کرده اند بنویسید. اگر آنچه نوشته اید و تجربه کرده اید به شما آسیب رسانده و شما را ناراحت کرده است، قطعا تکرار آنها به فرزند شما نیز آسیب می رساند. شما تکرار کننده تاریخ نباشید! از کلمات خوب و متنوعی برای برخورد با احساسات کودک و هیجانات کودک استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که والدین ناراضی کودکان ناراضی تربیت می کنند. اگر از خواسته های والدین خود، ناراحت، خسته و افسرده شده باشید، فرزندان شما نیز از همان رفتار افسرده می شوند.

وقتی اشتباه می کنید سریع عذرخواهی کنید

بیایید واقع بین باشیم؛ غرور الکی را رها کنید. خوشبختانه، شما یک ابزار ساده دارید تا اطمینان حاصل کنید که خطاهای شما آسیب دائمی روی فرزندان نمی گذارند. این ابزار ساده عذرخواهی نامیده می شود و در تمام دوران والدگری بسیار مفید است.

استفاده از EQ خود برای تربیت کودکانی با EQ بالا

هیچ کس نمی تواند از پیچیدگی های تربیت کودکان بکاهد و این موضوع را ساده کند، اما شما از هرموقعیتی می توانید در راستای افزایش هوش هیجانی کودکان استفاده کنید.

در زیر چند نمونه از چگونگی استفاده از رویکردها آورده شده است.

ترس از تاریکی

یک بازی خوب و معمولی وجود دارد که باعث می شود بزرگسالان با چالش EQ برخورد کنند. آیا فرزندتان شب ها پیش شما می خوابد، تنها به این خاطر که شما تحمل شنیدن صدای گریه ناشی از ترس شبانه او را را ندارید؟ با فرض اینکه نمی خواهید کودک را تنها بگذارید، گزینه های خوب برای افزایش هوش هیجانی این است که با ترس کودک همدردی کنید و برای حل این مسئله با هم یک راه حل پیدا کنید: یک چراغ شب؟ تغییر اتاق؟ انتقال تخت کودک به بخشی از اتاق که احساس امنیت می کند یا به طور طبیعی روشن تر است؟ با مسائل مختلف کودکتان اینگونه برخورد کنید

بداخلاقی

شاید این یکی را خودتان هم بدانید، زیرا در همه کتاب های راهنمای والدین وجود دارد: برخی کارهای کودک را کاملاً نادیده بگیرید. نادیده انگاری یک پاسخ با کیفیت بالا است، زیرا این پیام را به کودک می دهد که شما از با ناراحتی کودک خود نظرتان عوض نخواهد شد. کودکانی که عصبانی می شوند و پاسخی از سمت والدین دریافت می کنند، عادت های عاطفی ناسالم را یاد می گیرند که با بزرگ شدن فقط به روابط آنها آسیب می رساند.

طمع

گاهی اوقات پیش می آید که کودکان حتی چیزهایی که به دردشان نیم خورد را طلب می کنند و می خواهند. به آنها بگویید که حرص و طمع، زشت و ناپسند است، و آنها از این رفتار در آینده احساس شرمندگی خواهند کرد.

افسانه های دوران کودکی

افرادی که با تخیلات زندگی می کنند، همیشه در افراط و تفریط به سر می برند، به طور وحشیانه ای در مورد پری دریایی و بابانوئل در واقعیت هم برخورد می کنند، یا برای تشویق این افسانه ها تمام تلاش خود را می کنند. اما باید بدانید که نیازهای کودک باید همیشه حاکم باشد. فانتزی ها و تخیلات با امید ارتباط دارد و اگر افسانه ای از نظر احساسی برای کودک مهم به نظر می رسد، لازم نیست حباب تخیلات کودک را به بهانه صداقت بترکانید. و البته شما هم مجبور نیستید دروغ بگویید. به کودکان اجازه می دهید که خودشان تصمیم بگیرند که چه موقع از تخیلات رها شوند.

تایم اوت … اما برای مامان و باباها

برای اینکه نظم و انضباطی سرسخت، دلسوز و دوست داشتنی داشته باشید، باید احساس ناامیدی خود را مدیریت کنید. قطعا رفتار شما بر رفتار کودکتان تاثیر خواهد گذاشت. اگر احاسا می کنید با ورزش شروع کنید، روش های ریلکسیشن و تن آرامی را امتحان کنید.

منبع helpguide

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.