تغذیه کودک؛ چگونه کودکم را راضی کنم غذاهای سالم بخورد؟

تغذیه کودک؛ گاهی اوقات پدر و مادرها به شوخی می‌گویند چالش‌برانگیزترین قسمت در مورد تربیت بچه‌ها تصمیم‌گیری در مورد این است که شام چه چیزی بخوریم. شاید خنده‌دار باشد، اما حتی کسانی که بچه ندارند هم گاهی به این مشکل بر می‌خورند که از خوردن غذاهای تکراری خسته شده اند. در مورد خانواده‌هایی که از بچه نگهداری می‌کنند این موضوع بیشتر صدق می‌کند و باید بگوییم اجازه دهید بچه‌ها انتخاب کنند. آن‌ها یک روز چیزی را دوست دارند و روز دیگر ممکن است به آن لب نزنند. برایشان مهم نیست چیزی سالم است یا نه، آن‌ها فقط دوست دارند آن چیزی که را که خوشمزه‌تر است، بخورند.

قبل از این که دستور تهیه چند غذای خوشمزه برای فرزندانتان را به شما آموزش دهیم، بیایید ببینیم چگونه می‌توانید این دلبندان را به خوردن غذاهای سالم راضی کرد؟ در تغذیه کودک، چه نکات مهمی وجود دارد؟

۱. برای تنوع در تغذیه کودک خود، صبحانه را برای شام درست کنید.

با جابه‌جا کردن این دو وعده باعث می‌شوید فرزند شما شگفت‌زده شود. کودکان این نوع از شگفتی را دوست دارند و با این کار احساس می‌کنند شما هم مثل خودشان انسا‌های متفاوتی هستید که چیزهای عجیب و غریب را دوست دارید.

۲. آن‌ها را درگیر آشپزی و آماده کردن وعده‌ی غذایی کنید.

تغذیه کودک

بچه‌ها عاشق كمک کردن هستند و هیجان آن‌ها در این کار بیشتر از امتحان كردن غذایی است كه می‌خورند. لمس و دیدن مواد تشکیل‌دهنده‌ی غذا در حین کار می‌تواند به کودک شما کمک کند تا با آن‌ها بیشتر آشنا شود و نسبت به آن مواد غذایی احساس بهتری داشته باشد. بزرگ‌ترین مزیت این کار این است که شما وقت خود را با هم می گذرانید. حتی با این کار به کودک خود آشپزی هم یاد می‌دهید.

۳. شام را به سبک بوفه‌های فروش غذا درست کنید.

غذا و مواد اضافی را به سبک بوفه روی میز بچینید و به بچه‌ها اجازه دهید بشقاب‌ها و ظرف‌های خود را خودشان بشویند. نگران ظرف‌هایتان نباشید. حتی اگر بشکنند، ارزشش را دارد.

۴. خلاق باشید!

تبدیل یک وعده غذایی به هنر یکی دیگر از راه‌های جلب توجه بچه‌هاست. هیچ چیز جالب‌تر از زمانی نیست که غذا شبیه صورت آدم، گل یا قایق باشد. در تزئین غذا خلاقیت به خرج دهید!

۵. از تم‌های مختلف استفاده کنید.

شما می‌توانید در هر وعده از یک تم به خصوص برای غذا و ظرف‌های فرزندتان استفاده کنید. مثلا یک‌بار شخصیت کارتونی مورد علاقه‌اس، یک بار ورزش مورد علاقه‌اش. البته شاید تصور کنید این کار کمی هزینه‌بر است. شما می‌توانید هفته‌ای یک بار، با تهیه ظروف یک‌بار مصرف با تم به خصوص این کار را برای دلبندتان انجام دهید.

۶. گاهی وقت‌ها مجبور می‌شوید به فرزندتان باج بدهید.

شاید فرزندتان از شما بخواهد برای این که غذایش را کامل بخورد شما او را با خود به خرید ببرید یا برایش کتاب مورد علاقه‌اش را بخرید. اگر پیشنهادهای او خیلی دور از ذهن نبود، آن‌ها را قبول کنید. ایرادی ندارد.

تغذیه کودک

کودک من هنوز نمی‌خورد. آیا این طبیعی است؟

به یاد داشته باشید که بچه‌ها باید مراحل را طی کنند. روزهایی وجود دارد که کودک شما به سختی غذا می‌خورد و روزهایی وجود دارد که از شدت گرسنگی دست از غذا خوردن نمی‌کشد.

در چنین مواقعی این سوالات را از خود بپرسید:

  • آیا فرزند من در طول هفته غذاهای متنوعی می‌خورد؟
  • آیا فرزند من دچار کمبود غذا یا رشد طبیعی است؟
  • آیا غذا (یا کمبود) در کیفیت زندگی فرزند من اختلال ایجاد می‌کند؟

در صورتی که فکر می‌کنید تمام نیازهای غذایی فرزندتان برطف می‌شود، اما باز هم میلی به غذا خوردن ندارد، به پزشک تغذیه مراجعه کنید و مشکل خود را با ایشان در میان بگذارید.

در هنگام خوردن وعده‌ی غذایی، استرس کار را از خود دور کنید!

هرچه استرس شما کمتر باشد، استرس کودک شما نیز کمتر می‌شود. وقتی هنگام غذا خوردن استرس کارهای نکرده خود را داشته باشید، کودکتان این استرس را از شما دریافت می‌کند و اشتهایش به مرور زمان کم می‌شود.

در اینجا چند نکته مهم را در مورد چگونگی تشویق عادات غذایی مثبت برای کودک شما ذکر کرده‌ایم:

  • وعده‌های غذایی را بدون استرس در کنار خانواده میل کنید.
  • در هر وعده غذاهای متنوعی درست کنید.
  • خوردن را بر دلبندتان تحمیل نکنید.
  • در رابطه با فواید غذایی که کودکتان می‌خورد، برای او مثال‌هایی بزنید.

تغذیه کودک

تغذیه کودک یکی از مهم‌ترین نکات در روند رشد اوست. بدن این دلبندان به انواع ویتامین‌ها و مواد غذایی تازه احتیاج دارد که از طریق خوراکی‌ها و وعده‌های غذایی روزانه‌ای که شما پدر و مادر عزیز برای آن‌ها درست می‌کنید، تامین می‌شود. این که نگران تغذیه کودک خود هستید، نشان‌دهنده‌ی توجه شما به این عزیزان است. از همراهی شما ممنونیم.


از دست ندهید! بهترین تغذیه برای بچه ها و کودکان مدرسه ای


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.