اضطراب جدایی در کودکان

اضطراب جدایی در کودکان طبیعی است. در سال های اول کودکی، جدایی پر از اشک در کودکان بسیار رایج است. در این سنین زمانی که والدین قصد دارند کودک را ترک کنند، کودکان معمولا گریه می کنند. اگر چه اضطراب جدایی بخش طبیعی در روند رشد کودکان هستند، اما باید جدی گرفته شود. این موضوع باید در همان سنینی که طبیعی است باقی بماند و نباید با بزرگتر شدن کودک باقی بماند. والدین می توانند مهارت هایی بیاموزند که از این مشکل جلوگیری کنند.

درباره اضطراب جدایی

اضطراب جدایی در کودکان

مشاهده شده است که در کودکانی که دچار اضطراب جدایی می شوند، والدین اها از کودک مضطرب تر هستند و همیشه نگران این موضوع هستند که ایا نیازهای کودکشان برآورده می شود یا خیر؟

در بین سنین ۴ تا ۷ ما کودک به مفهوم “پایداری شی” دست پیدا می کنند. به این معنا که آها می دانند زمانی که چیزی یا فردی از چشم آنها پنهان است، وجود خارجی دارد. کودکان می دانند که وقتی پدر یا مادر جلو چشمان آنها نیست به این معنی نیست که از بین رفته اند. کودکانی که اضطراب جدایی را تجربه می کنند هنوز این مفهوم در آنها به شکل صحیح ایجاد نشده است. برای آنها فرق نمی کند مادر در آشپزخاه باشد، یا محل کا و یا در جای دیگری باشد. به هر حال کودکانی که اضطراب جدایی را تجربه می کنند، در نبود مادر گریه می کنند.

کودکان در سنین ۸ ماه تا یک سال، نسبتا مستق شده اند و این زمانی است که اضطراب جدایی ایجاد می شود. آنها هنوز به حضور یا عدم حضور والدین تردید دارند. زمانی که والدین قصد ترک کردن کودک را دارند، کودک مضطرب و نگران می شود.

از علائم وجود این اختلال این است که وقتی شما قصد دارید به اتاق دیگری بروید و یا اینکه قصد دارید کودک را در مهدکودک بگذارید، کودک به شما چسبیده و گریه می کند. این در واقع نشانه بارزی از اختلال اضطراب جدایی است.

سن تجربه اضطراب جدایی متفاوت است. برخی از بچه ها ممکن است بعد از دو سالگی آن را تجربه کنند. برخی ممکن است اصلا تجربه نکنند و در برخی استرس های خاص زندگی می تواند علائم و نشانه های اضطراب جدایی را ایجاد کند. وضعیت هایی مثل تولد نوزاد جدید، اسباب کشی به مکان جدید، طلاق و یا سایر شرایط …

اضطراب جدایی چه مدت طول می کشد؟

اینکه اضطراب جدایی چقدر طول بکشد بستگی به خلق و خوی کودک و نحوه پاسخ والدین دارد. در برخی موارد ممکن است تا سال های دبستا نیز طول بکشد. اضطراب جدایی که در سنین بالاتر عملکرد کودک را تحت تاثیر قرار می دهد ممکن است نشانه ای از وجود اضطراب عمیق تری باشد. در این موارد حتی می توان به وجود قلدری یا سوء استفاده های جسمی و روای شک کرد.

اضطراب جدایی از حسی که کودک دوست ندارد والدین خود را ترک کند متفاوت است. اگر هربار که کودک گریه می کند شما برنامه های خود را کنسل کنید و کنارش بماید یا او را هم همراه خود ببرید، به اسن مشکل دامن زده اید و این کار باعث تقویت مشکل کودک می شود.

اضطراب جدایی در والدین چه حسی ایجاد می کند؟

ممکن است ماندن در کنار فرزند، شما را خوشحال کند که مادر خوبی هستید، اما حس عذاب وجدان و ناراحتی ناشی از لغو کرد کارهای خود را در شما ایجاد می کند. توجه داشته باشید که اگر این حس را منتقل کنید که دوست ندارید از فرزندتان جدا بشوید به ایجاد حس دلبستگی مثبت کمک کرده اید. اما باید این اطمینان را به کودک خود بدهید که شما برمی گردید. این به بچه ها کمک می کند که کمی مهارت استقلال و کنار آمدن با مسائل را در خود پرورش دهند.

آسانتر کردن خداحافظی

درمان اضطراب جدایی

موضوعات زیر می تواند به والدین کمک کند تا این دوره را راحت تر پشت سربگذارند.

زمان بندی درست یعنی همه چیز

در زمانی که کودک اولین نشانه های اضطراب جدایی را در ۸ ماهگی تا یک سالگی نشان داد سعی نکنید وی را ترک کنید و بیشتر از همیشه به نیازهای کودک پاسخ دهید. زمانی که کودک خسته یا گرسنه است وی را ترک نکنید، ترک کردن های خود را به بعد از رفع کردن کامل نیازهای کودک موکول کنید.

تمرین جدایی کنید

در تمرین جدایی اشخاص جدید و مکان های جدید را به مرور زمان به کودک آموزش دهید. اگر می خواهید یک مربی یا یک پرستار کودک در منزل خود داشته باشید از مدت ها قبل وی را به خاه بیاورید تا در زما حضور شما و کودک، او نیز حضور داشته باشد و وی را ناگهانی به دست پرستار نسپارید. قبل از سپردن کودک به مهد، چند با با یکدیگر به مهد سربزنید و بازدید کنید.

آرام و مداوم باشید

می توانید در هنگام خداحافظی یک مراسم و تشریفات ویژه داشته باشید، کودک را صدا بزنید و به طور محکم خداحافظی کنید و به وی از بازگشتن خود اطمینان دهید. مثلا با مفاهیمی که کودک درک می کند زمانی را برای بازگشتن به وی بگویید، مثلا بگویید بعد از ناهار بازمی گردید. همچنین در رفتن خود تعلل نکنید و در زمای که گفته اید به خاه برگردید.

اگر سوالی دارید در انجمن گفت و گو مطرح کنید.


منبع: kidshealth

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.