سلامت در دوران بارداری

انتظار می رود بارداری یک زمان مثبت و شاد برای خانم ها باشد. اما متاسفانه برای برخی اینگونه نیست! از بیماری ها و ناراحتی های صبح گرفته تا کم خونی و خستگی؛ بارداری بر سلامت شما تاثیر می گذارد و بر برخی از افراد بیش از دیگران تاثیرگذار است. امروز در جعبه ابزار ذهنی به شما کمک می کنیم تا نحوه نگهداری از خود و مدیریت مشکلات رایج را یاد بگیرید. بنابراین سلامت در دوران بارداری بسیار مهم است.

بیماری های مشترک در دوران بارداری و سلامت در دوران بارداری

سلامت در دوران بارداری

بیماری های صبحگاهی – سلامت در دوران بارداری

افرادی که در رابطه با بیماری های صبحگاهی اطلاعاتی دارند یا فکر می کنند که دارند زیاد هستن. اما متاسفانه ادراک درستی در رابطه با اینگونه بیمار ها وجود ندارد.

در دوران بارداری بسیاری از افراد در شروع فعالیت صبحگاهی مریض هستند. و این بیماری ها در چند ماه اول حاملگی طبیعی است. حتی برخی از افراد برای مدت طولانی برای یک یا دوسال نیز از آن رنج می برند. این وضعیت در مسافرت ها و مسافرت های بخصوص طولانی و در گرما تشدید می شود. خوردن چیزهای مختلف به این افراد کمک می کند؛ حتی دیگران هم متوجه این موضوع می شوند جرا که این افراد مدام در حال خوردن مثلا بیسکویت زعفران هستند و برخی دیگر غذای خود را در وعده های بیشتر با میزان کم می خورند. اکا برخی دیگر از افراد نمی توانند چیزی بخورند و در برخی موارد نادر حتی در بیمارستان بستری می شوند.

یک نکته

بیماری های صبحگاهی به طوری است که زنان در سه ماهه اول بارداری اصلا رضایت از بارداری ندارند. در این مواقع اگر شاغل هستید بدون هیچ ترسی موضوع را با مافوق خود مطرح کنید و یا اگر شغل شما طوری است که نیاز به سفر کردن دارید. سفرهای خود را کاملا کنسل کنید و حدالامکان در خانه کار کنید.

کم خونی و کمبود ویتامین ها و مواد معدنی دیگر

کودک شما در طول رشد و تحول از موادی که شما می خورید تغذیه می کند. این بسیار بااهمیت است که شما به اندازه کافی غذا بخورید و سایر مواد و ویتامین ها و مواد معدنی دیگر به بدن خود برسانید. کمبود این مواد در بدن شما می تواند محسوس باشد یا اصلا محسوس نباشد، به طوری که کمی خستگی و بی حالی را تجربه کنید و اصلا هم فکر نکنید که به خاطر بارداری باشد.

بسیار اهمیت دارد که در طول دوران بارداری به صورت خاص از مکمل ها، ویتامین ها و مواد معدنی دیگر استفاده کنید. اگر قبل از بارداری اسید فولیک مصرف نمی کردید، بلافاصله بعد از بارداری سروع به استفاده از آن کنید.

مغز کودک

مغز کودک یا Baby brain  اصطلاحی است که برای توصیف مشکل تفکر و به خاطر آوردن چیزها و اطلاعات در طول دوره بارداری به کار می رود که بسیاری از زنان باردار عنوان می کنند که آن را تجربه می کنند.

محققین مطرح می کند که چنین چیزی اصلا وجود ندارد، شاید به این دلیل این تجربه رخ می دهد که مواد غذایی و مکمل های بدن کم می شود و یا خستگی و بی حالی بیشتر رخ می دهد.

خستگی

بسیاری از زنان باردار در طول دوران بارداری به ویژه سه ماهه اول و آخر خستگی زیادی تجربه می کنند. اگر چنین اتفاقی رخ داد خود را سرزنش نکنید و سعی کنید خود را ببخشید و به اندازه کافی استراحت کنید، چرا که این وضعیت طبیعی است. حتی می توانید از کار خود کم کنید و یک برنامه مرتب برای استراحت داشته باشید. مجددا اینجا هم یک رژیم غذایی غنی می تواند کمک کننده باشد.

بیماری های جدی و عوارض آن

برخلاف آنچه گفته شد، برخی بیماری ها وجود دارد که تبعات و عوارض جدی می تواند داشته باشد. بیماری هایی مانند پری اکلامپسیا که نیاز است جدی گرفته شود. بیماری های جدی تری مانند کلامیدیا وجود دارد که می تواند اثرات جدی تری داشته باشد. اگر به نظر شما چیز عجیبی وجود دارد حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

نکته

شما به عنوان فردی که بیشتر از هرکس دیگری به خود شناخت دارد، بیش از بقیه می توانید خودتان و وضعیتتان را قضاوت کنید. پس به خودتان ایمان داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بیماری های دوران بارداری و عفونت های مختلف در این دوران می توانید این صفحه را مشاهده کنید.

توکسوپلاسموز

شما ممکن استدر رابطه با بیماری توکیوپلاسموز در جایی که گربه یا سگ نگهداری می شود شنیده باشید. توکسوپلاسموز یک عفونت انگلی است که از طریق حیوانات و گوشت خام منتقل می شود. این بیماری برای یک فرد نرمال مشکلی به وجود نمی آورد و یا حتی نشانه ای ندارد؛ اما در دوران بارداری اوضاع متفاوت است، چرا که می تواند منجر به سقط جنین یا تولد کودک مرده شود. زنان باردار باید از فضولات گریه و گوشت خام دوری کنند. به طوری که

برای تمیز کردن جای گربه دستکش بپوشند یا برای انجام اینکار از همسر خود کمک بگیرند.

در هنگام گل کاری و باغبانی برای جلوگیری از تماس ناخواسته با فضولات حیوانات دستکش دست کنند.

قبل از خوردن میوه ها و سبزیجات حتما آنها را ضدعفونی کنند.

بعد از دست زدن به گوشت و قبل از خوردن غذا حتما دستان خود را تمیز بشویند.

خوردن برای دو نفر!

برخی افسانه ها و داستان ها که می گویند زنان باردار باید برای دونفر غذا بخورد، تا حدی درسا است ولی اتفاقا زنان باردار باید مراقب بیش از حد خوردن غذا و رژیم غذایی سالم باشند.

در دوران بارداری زنان:

الف) زنان بیش از مواقع عادی گرسنه می شود.

ب) اگر حداقل هر دوساعت یکبار غذا نخورند احساس مریضی می کنند.

اما این تناقض به راحتی هنوز در علم حل نشده است. شاید دلیل این گرسنگی و زاید خوردن ذخیره مواد غذایی و چربی برای زمان شیردادن است. یک دلیل دیگر این است که بدن شما در دوران بارداری تحت فشار است و نیاز دارد.

خود فرد باردار متوجه می شود که به برخی از مواد غذایی و یا حتی به مواد نامناسب تمایل بیشتری پیدا کرده است. اینجاست که فرد باید مراقبا باشد و رژیم غذایی سالم را حفظ کند.

به طور خلاصه در این دوران بدن شما بیش از سایر مواقع به مواد غذایی نیاز دارد اما مراقب رژیک غذایی سالم باشید. برای مثال شما دوست دارید شکلات بخورید، اما شکلات مواد ضروری و لازم برای بدن شما را تامین نمی کند.

بارداری، ورزش و سلامت در دوران بارداری

بارداری و ورزش

بسیاری از محققین اشتراک عقیده دارند که افراد باید در دوران بارداری ورزش کنند. اما کلید موفقیت “ادامه” است. به این معنا که ورزش جدیدی را شروع نکنید. ورزش سبک و قبلی خود را ادامه دهید، چرا که انجام هر ورزش جدید نیازمند فشار آوردن است.

برای شروع شاید انرژی کمی داشته باشید. زیرا رباط های شما در زمان بارداری ضعیف تر می شود و احتمال آسیب بالاست. به همین دلیل ورزش جدیدی آغاز نکنید.  اگر قبلا ورزش می کردید، همان را ادامه دهید. اگر مثل قبل نیستید ناامید نشوید، این طبیعی است. کم کم پس از شرئع دوباره بر شدت آن اضافه کنید تا مثل قبل شوید.

ورزش آرام و منظم در طول بارداری توصیه می شود. شنا و پیاده روی در دوران بارداری بسیار خوب است.

راهنمای دوران بارداری برای پدران

بسیاری از پدران در طول دوره بارداری فکر می کنند که مورد بی توجهی قرار گرفته اند. اما مجددا پس از بارداری زن و شوهر مجددا همدیگر را می یابند. پس نگران این موضوع نباشید.

به عنوان یک همسر خوب همیشه به یاد داشته باشید که اگر دوران بارداری برای شما سخت است برای فرد باردار بسیار سخت تر است. با حمایت و درک همسرات آو را یاری کنید.

در بدن همسرتان یک فرد کوچک و بیگانه وجود دارد، او ممکن است احساسات عجیبی تجربه کند و بسیاری از هورمون های بدنش تحت تاثیر قرار بگیرد.

عجیب است که انتظار داشته باشید که او همه نیازهایش را بگوید، شما از او بپرسید که به چه چیزهایی نیاز دارد.

در این دوران حمایت هایی می توانید انجام دهید که شامل:

قطعا همسر شما خستگی و ضعف را تجربه می کند، بسیار مهم است که در این دوران در کارهای آشپزخانه و آشپزی به همسرتان کمک کنید.

کارهایی وجود دارد که انجام آن برای همسرتان ضرر دارد، مانند تمیز کردن جای گربه و حیوانات خانگی، باغبانی و …. سعی کنید این کارها را شما به عنوان پدر فرزند آینده انجام دهید.

می توانید برای خرید وسایل کودک آینده کمک کنید یا تشریفات لازم را انجام دهید و یا حتی از فرزندان دیگر مراقبت کنید.

بیش از هرزمان دیگری کنار شریک زندگی خود باشید، چرا که او بیش از هز زمان دیگری به شما احتیاج دارد. اگر شده از زمان کار و فعالیت های دیگر کم کنید و در کنارش باشید.

همسرتان در دوران بارداری خسته و هیجانی است و این بخش جدایی ناپذیر بارداری است. پس این پیش فرض را بپذیرید که او غیرمنطقی است. پس انتظارات خود را از او کم کنید.

اگر سوالی دارید در انجمن گفت و گوی مادران مطرح کنید.


منبع: جعبه ابزار ذهنی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.