6 روش برای کنترل احساسات در دوران بارداری

کنترل احساسات در دوران بارداری | بارداری می‌تواند یک زمان چالش‌برانگیز از نظر احساسی باشد. فکر کردن به مادر شدن و این که از این به بعد مسئولیت کودکی بر عهده‌ی شماست، احتمالا شما را درمانده کرده است.

نگران نباشید. خوشبختانه کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کنترل احساسات در دوران بارداری خود و حفظ خونسردی خود انجام دهید. اجازه ندهید کسی به شما بگوید که باید احساسات خود را تحمل کنید.

هر تغییری که در این دوران تجربه می‌کنید، لزوما مانع سلامت روان شما نمی‌شود. اما برای کنترل احساست در دوران بارداری چه باید کرد؟ ما در این مقاله می‌خواهیم به چند مورد از کارهایی که می‌توانید برای حفظ بارداری خود بکنید، اشاره می‌کنیم. با کودک‌شید همراه باشید.

کنترل احساسات در دوران بارداری

۱. به موسیقی‌های ملایم گوش دهید.

گوش دادن به موسیقی‌های ملایم و آرامش‌بخش می‌تواند به مقدار قابل توجهی از استرس شما بکاهد و روشی موثر برای کنترل احساسات در دوران بارداری است. وقت‌هایی که وشغول غذا درست کردن، ورزش کردن، کتاب خواندن یا هر کار دیگری هستید، برای خودتان موسیقی ملایم بی‌کلام بگذارید و سعی کنید به چیزهای خوب فکر کنید.

۲. با خودتان منظقی صحبت کنید.

از خودتان بپرسید “چرا ناراحت هستم؟ دوست دارم الان چه احساسی داشته باشم؟ نگرانی من از کجا می‌آید؟”. وقتی بتوانید با خودتا روراست باشید و دلیل ناراحتی و یا نگرانی خود را پیدا کنید، می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. مثلا شاید دلیل نگرانی‌تان مهمانی امشب است در حالی که حال خوشی برای رفتن به آن‌جا ندارید. از شریک زندگی خود بخواهید که اگر می‌تواند به صاحب مهمانی بگوید مشکلی برای شما پپیش آمده و نمی‌توانید در آن شرکت کنید. یا اگر رفتن به آن‌جا خیلی ضروری بود، از او بخواهید مدت زمان کوتاه‌تری را در آن‌جا بمانید. هر مشکلی راه حلی دارد. این موضوع ثابت شده است. فقط کافی‌ست آرامش خود را حفظ کرده و منطقی فکر کنید.

کنترل احساسات در دوران بارداری

۳. پیاده‌روی کنید.

یکی از راه‌های تخلیه ذهن از افکار منفی و کنترل احساسات در دوران بارداری، پیاده‌روی است. وقتی شما در هوای آزاد پیاده‌روی می‌کنید، اکسیژنی که وارد ریه‌های شما می‌شود، اکسیژن تازه است که باعث بهبود سیستم گردش خون شما شده و خون تمیزتر و بهتری به مغز شما می‌رسد. با این اتفاق اصطلاحا ذهن شما باز شده و نگرانی‌های معمول شما جای خود را به افکار و ایده‌های تازه می‌دهد.

علاوه بر تاثیر روانی پیاده‌روی بر کنترل احساسات در دوران بارداری، نمی‌توان از تاثیر آن بر جسم، گذشت. با پیاده‌روی کردن عضلات شکمی شما قوی‌تر شده و باعث می‌شود بارداری و زایمان راحت‌تری را تجربه کنید.

۴. با دوستان خود تفریح کنید.

معاشرت کردن و تفریح کردن با دوستانتان یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل احساسات در دوران بارداری است. دوستانتان می‌توانند شما را از مشغله‌ها و دغدغه‌های روزانه‌تان دور کرده و برای ساعاتی شما را معطوف خنده و خوشحالی کنند. تحقیقات زیادی نشان‌ داده که بیرون رفتن و وقت گذراندن با دوستان خوب، می‌تواند بر سلامت روحی شما تاثیر زیادی بگذارد.

۵. افکار منفی خود را دور بریزید.

شاید با خودتان بگویید مگر افکار ظروف یک‌بار مصرف هستند که به همین راحتی دور ریخته شوند؟ شاید باور نکنید اگر ما انسان‌ها بتوانیم به مشکلات و افکار منفی به عنوان چیزهای کوچک نگاه کنیم، به همین راحتی می‌توانیم آن‌ها را کنار بگذاریم. مشکلات خود را تصور کنید، آن‌ها در ذهن خود طبقه‌بندی کرده و لیست کنید، حال برای هر یک  راه حلی ارائه دهید و اگر نیاز است از کسی کمک بگیرید. در ذهن خودتان آن افکار را مانند توپ‌هایی در نظر بگیرید که به راحتی می‌توان آن‌ها را به دست گرفت. حال آن‌ها از درون ذهنتان به بیرون پرتاب کنید.

کنترل احساسات در دوران بارداری

شاید از نظرتان این روش‌ها عجیب یا نشدنی باشند، اما یکی از روش‌های کوچک کردن مشکلات و افکار منفی بزرگ در ذهن و همچنین کنترل احساسات در دوران بارداری، تصور کردن آن‌ها به صورت چیزهایی ‌ست که برای ما قابل لمس هستند.

۶. افکار خود را بنویسید.

نوشتن افکار یکی دیگر از روش‌هایی‌ست که بر روی بیشتر انسان‌ها به خوبی کارساز بوده و یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل احساسات در دوران بارداری است. در زمان هر کاری، یک برگه و خودکار را در کنار خودتان قرار دهید. هر فکری که به ذهنتان آمد، به سرعت آن را بر روی کاغذ بنویسید، نیاز نیست با جزئیات باشد. بعد از نوشتن هر کار احساس می‌کنید آن فکر از ذهن شما خارج شده و احتمالا فکر دیگری جایگزین آن می‌شود.

در هنگام نوشتتن افکارتان، به ذهن خود قول دهید آخرشب به همه‌ی آن عنوان‌ها فکر خواهید کرد و واقعا به آن عمل کنید. آخر شب که همه‌ی کارهایتان را کردید و برای شریک زندگی خود درباره روزی که داشتید صحبت کردید، برگه را به دست بگیرید و به تک تک عنوان‌ها فکر کنید.

کنترل احساسات در دوران بارداری


می توانید بخوانید: ۵۰ دلیل برای خوشحالی از بارداری


کنترل احساسات در دوران بارداری شاید کار سختی به نظر بیاید، چرا که ان چیزی‌ُت که در طی سال‌ها به ما گفته‌اند. اما اگر کمی روی خودتان تمرکز کنید و گاهی اوقات ذهن خود معطوف به افکار مثبت کنید، می‌توانید به خوبی احساسات خود را کنترل کرده و حرف‌ها و فکرهای مختلف ذهن شما را آزار ندهد. از این که با ما همراه بودید، ممنونیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − شش =