10 نکته برای خواب بهتر در کودکان

خواب بهتر در کودکان؛ خواب شب خوب، به معنای راحت خوابیدن و در خواب ماندن است. بیشتر کودکانی که شب قبل، خواب کافی و باکیفیت داشته‌اند، صبح روز بعد خودشان سر ساعت مناسب از خواب بیدار می‌شوند.

خوابیدن

بیشتر کودکان ظرف ۲۰ دقیقه از خوابشان می‌برد. این که چه مدت طول می‌کشد تا کودک شما به خواب فرو رود، به میزان خستگی جسمی آن‌ها و همچنین روتین ساعت خواب آن‌ها بستگی دارد. داشتن ساعت خواب مشخص به کودکان کمک می‌کند تا راحت‌تر به خواب بروند و خواب باکیفیتی داشته باشند.

در خواب ماندن

بعضی کودکان در نیمه‌های شب از خواب بیدار می‌شوند و ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا دوباره به خواب بروند. اما بعضی از کودکان از این که در نیمه‌های شب از خواب بیدار می‌شوند آگاه نیستند. به همین دلیل در طول روز احساس خستگی می‌کنند.

۱۰ نکته برای خواب بهتر در کودکان

10 نکته برای خواب بهتر در کودکان

۱. یک زمان خواب مشخص برای آن‌ها تنظیم کنید

یک برنامه‌ی خواب منظم که هر شب سر یک موقع خاص و دقیق باشد، باعث خوابی با کیفیت در فرزند شما می شود. برنامه‌‌ای مشخص برای داستان و خواب می‌تواند به کودکان کوچکتر کمک کند تا برای خواب آماده شوند. برای کودکان بزرگتر، این روال ممکن است شامل گپ و گفتی آرام با شما در مورد اتفاقات روز باشد.

۲. قبل از خواب ریلکس کنید

کودک خود را به آرامش قبل از خواب تشویق کنید. کودکان بزرگتر ممکن است دوست داشته باشند با خواندن کتاب، گوش دادن به موسیقی ملایم یا تمرین تنفس برای آرامش، کمی احساس آرامش کنند. اگر کودک شما بیش از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا بخوابد، احتمالا به تمرین‌هایی برای ریلکس کردن خود احتیاج دارد.

۳. ساعات خواب و بیداری او را مرتب نگه دارید

ساعت خواب و بیدار شدن کودک خود را مرتب نگه دارید. این کار به کودک شما کمک می‌کند تا ساعت بدنش منظم باشد.

۴. خواب‌های عصر را کوتاه کنید

بسیاری از کودکان به دلیل بازی کردن از صبح تا ظهر، دوست دارند بعد از ناهار کمی بخوابند. اگر مدت زمان خوابیدن آن‌ها بیشار از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه باشد، بدن آن‌ها ممکن است برای خواب شب احساس خستگی نکند و این موضوع باعث به هم خوردن ساعت خواب آن‌ها می‌شود.

۵. اطمینان حاصل کنید که فرزند شما در شب احساس امنیت می‌کند

اگر کودک شما از رفتن به رختخواب یا قرار گرفتن در تاریکی ترسیده است، می‌توانید وقت‌هایی که خودش به تنهایی در اتاق می‌خوابد او را تشویق کنید و برایش یک هدیه‌ی کوچک تهیه کنید. استفاده از چراغ خواب برای اتاق این دسته از کودکان، می تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

۶. صدا و نور را در اتاق خواب کودک خود بررسی کنید

اتاق کودک باید آرام و بی‌سروصدا با نوری مناسب باشد. نور آبی تلویزیون‌ها، صفحه‌های رایانه، تلفن‌ها و تبلت‌ها سطح ملاتونین خون را کم کرده و خواب‌آلودگی او را کاهش می‌دهد. 

برای برطرف کردن این مشکل می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • دستگاه‌ها را حداقل یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید
  • شب‌ها صفحه‌های تبلت و موبایل را از اتاق کودک خود بیرون نگه دارید
  • میزان روشنایی را حدود یک ساعت قبل از خواب، برای کودکان خود کاهش دهید.

اگر کودک شما از چراغ خواب استفاده می‌کند، یک کُره کم نور با نوری گرم را انتخاب کنید.

۷. از ساعت استفاده نکنید

اگر کودک شما مرتباً ساعت را نگاه می‌کند، کودک خود را تشویق کنید که تا ساعت خود را به قسمتی از اتاق که از روی تخت دیده نمی‌شود منتقل کند. نگاه کردن مداوم به ساعت باعث ایحاد استرس در انسان می‌شود.

۸. مقدار غذای مناسب را در زمان مناسب بخورید

اطمینان حاصل کنید که کودک شما در یک زمان مناسبیک میان‌ وعده مناسب می‌خورد. احساس گرسنگی یا سیری زیاد قبل از خواب می‌تواند هوشیارکننده یا ناراحت کننده باشد و به خواب رفتن کودک را برایش دشوار کند. صبح‌ها‌، یک صبحانه سالم به دلبند شما کمک می‌کند تا میزان انرژی لازم برای طول او فراهم شود.

۹. اطمینان حاصل کنید که فرزندتان در طول روز نور طبیعی زیادی دریافت می‌کند

کودک خود را تشویق کنید تا حد امکان نور طبیعی در طول روز، به خصوص صبح دریافت کند. به این صورت که پنجره را باز بگذارد یا این که در طول روز او را به پارک ببرید. نور خورشید ملاتونین خون را کاهش می‌دهد. این موضوع به کودک شما کمک می‌کند در طول روز بیدار و هوشیار باشد و شب‌هنگام احساس خستگی لازم برای خوابیدن را داشته باشد.

۱۰. از مصرف کافئین خودداری کنید

کافئین در نوشیدنی‌های انرژی زا، قهوه، چای، شکلات و کولا وجود دارد. فرزند خود را تشویق کنید که از خوردن این خوراکی‌ها هنگام بعد از ظهر و عصر اجتناب کند.

خواب مناسب به کودک شما کمک می‌کند تا علاوه‌بر داشتن جسمی سالم، آرامش روحی و روانی داشته باشد و برای انجام کارهای مختلف احساس شادابی بکند. شما والدین عزیز با رعایت موارد بالا می‌توانید به کودک خود برای داشتن انرژی و حال خوب، کمک کنید. از همراهی شما ممنونیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.