فرزندپروری بد؛ علائم و تاثیرات آن بر کودک

چگونه پدر و مادر خوبی باشیم؟

فرزندپروری بد چیست؟

فرزندپروری بد چیست؟ پدر و مادرهای بد چه ویژگی هایی دارند؟ آیا من پدر یا مادر بدی هستم؟ همه این ها سوالاتی هستند که احتمالا پس از یک جر و بحث کوچک یا بزرگ با فرزند یا فرزندانتان از خود بارها و بارها پرسیده اید… اما بگذارید همین جا یک یک واقعیت مهم را به شما بگوییم. این واقعیت که شما نگران این هستید که آیا والدین خوبی هستید یا گرفتار فرزندئروری بد شده اید یا نه، نشانه خوبی است که در واقع پدر یا مادر بدی نیستید!

ما در کودک شید برای فرزندپروری بد چه می کنیم؟

به همین دلیل ما از دو متخصص بهداشت روان خواسته ایم که نکاتی را در مورد نحوه تشخیص علائم آن چه “والدین بد و فرزندپروری بد” می نامیم و تاثیری که ممکن است بر کودک بگذارد، به اشتراک بگذارند. برای کمک به روشن کردن آن چه واقعاً درمورد فرزندپروری بد جای نگرانی دارد.

فرزندپروری بد

فرزندپروری بد چیست؟

برخی موارد وجود دارد که به طور کلی توسط هر کس “بد” تلقی می شود. مواردی مانند آزار جسمی، غفلت از کودک، سواستفاده عاطفی و سواستفاده جنسی جدی ترین و آسیب زننده ترین ویژگی های رفتاری است که اکثر ما با فرزندپروری بد برابر می دانیم. اینها مواردی است که باید بلافاصله با کمک تخصصی رفع شود.

اما فراتر از کودک آزاری و بی توجهی، مواردی نیز وجود دارد که والدین ممکن است انجام دهند یا بگویند که می تواند حتی ناخواسته منجر به پیامدهای نامطلوب برای کودک شود. تشخیص اینکه آیا آن کارها را انجام می دهید می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری نسبت به خود و نحوه فرزندپروری تان داشته باشید.

ارزیابی صادقانه از شیوه فرزندپروری همیشه کار ساده ای نیست. اینکه بخواهید خود یا شخص دیگری را “پدر و مادر بد” بنامید چیزی نیست که بخواهید بر اساس تفاوت عقاید یا سبک فرزندپروری به آن بپردازید. همچنین مهم است که تشخیص دهیم بین داشتن یک لحظه بد و یک پدر و مادر بد تفاوت وجود دارد.

نشانه های بد تربیتی یا فرزندپروری بد چیست؟

بیش از حد درگیر شدن با زندگی کودک

والدین بیش از حد درگیر و سرویس دهنده (با نام مستعار هلی کوپتر) با کنترل تصمیم گیری ها و انجام کارهای بیش از حد و سرویس دادن زیادی برای فرزندشان، مانع یادگیری آن ها شده و به آنان آسیب می زنند.

والدین سخت گیر در نظم و انضباط

درمانگر و مشاوره کودک، فردریک می گوید والدینی که نظام نظم و انضباط سختگیرانه ای دارند (یا همان فرزندپروری اقتدارگرا) اجازه نمی دهند فرزندشان دنیای خود را کشف کند که این امر اغلب به ترس و اضطراب یا عصیان منجر می شود.

محبت شرطی

فردریک می گوید: والدین بد همیشه عشق به فرزندشان را به صورتی شرطی به او نشان می دهند. آن ها در اکثر مواقع محبتشان را دریغ می کنند چرا که کودک آنچه را که به او گفته شده انجام نداده است.

وی می گوید: “این نوع رفتارها باعث می شود كه كودک از عزت نفس پایین و اعتماد به نفس پایینی برخوردار باشد، كه می تواند منجر به عدم ابراز خواسته ها و نیازهای كودک شود.”

شرمنده کردن کودک

چه در محضر پدر و مادر و چه در جمع و گروه دوستان و آشنایان، کودکانی که به طور مستمر شرمنده می شوند بیش از دیگران مستعد ابتلا به افسردگی یا اضطراب هستند.

فرزندپروری بد

تأثیرات فرزندپروری بد چیست؟

کودکان تحت تاثیر والدین بد و سمی بیشتر در معرض مشکلات شدیدی مانند اختلالات روانی، مشکلات عدیده در روابط خود، افسردگی، اضطراب و پرخاشگری هستند.

اثرات زیر نتیجه الگوی مداوم رفتار منفی و فرزندپروری بد است. فراموش نکنید که فرزندپروری بد آن زمانی نیست که به خاطر شکستن لیوان قهوه مورد علاقه تان سر کودک نوپای خود فریاد زده اید.

عزت نفس پایین و تصور منفی از خود

یکی از بدترین اقدام های نادرست والدین که می تواند عواقب ماندگاری به همراه داشته باشد استفاده بیش از حد از برچسب های منفی است.

به گفته روان درمانگر، دانا دورفمن: “استفاده مداوم از برچسب هاي منفي مانند صدا زدن با لقب های بد یا سرزنش کردن بیش از حد، تا حد زيادی بر احساسات کودک تأثير می گذارد و به نابود شدن تصور ذهنی او از خودش منجر می شود.” همچنین درمانگران اضافه می کنند که شرم یک احساس قدرتمند و فلج کننده است که عمیقا در روان و احساس کودک فرو می رود. دورفمن می گوید با توجه به قدرت آن، بسیاری از افراد، از جمله والدین ، ​​آن را ایجاد می كنند تا از رفتارهای منفی جلوگیری کرده و رفتارهای مثبت ایجاد كنند.

مشکلات عاطفی و رفتاری

فرزندپروری بد و خشن که شامل تهدیدهای کلامی یا جسمی، داد زدن مکرر و ضرب و شتم است همراه با عواقب منفی فوری برای یک رفتار خاص است و می تواند منجر به کودکان دارای مشکلات عاطفی و رفتاری مانند پرخاشگری و عصیان گری و عدم پیروی از دستورالعمل ها در مدرسه شود

برای جلوگیری فرزندپروری بد و تربیت کودکانتان به بهترین شکل چه کاری می توانید انجام دهید؟

فرزندپروری بد

اگرچه رفتارهای منفی والدین و حتی عوامل بیرونی می تواند کودکان را در معرض خطر قرار دهد، اما این تنها عامل تعیین کننده نتایج نیست. حتی والدینی که سبک نظم و تعامل مثبتی دارند و از فرزندپروری بد به دورند می توانند فرزندانی داشته باشند که با مسائل رفتاری یا عاطفی دست و پنجه نرم می کنند. درست همان طور که یک روز بد شما را به پدر و مادر بد تبدیل نمی کند، انجام بهترین کار در حق فرزندتان بدین معنی نیست که کودک شما هرگز با مشکل روبرو نخواهد شد یا مشکلی نخواهد داشت و این هیچ اشکالی ندارد!


این نوشته را از دست ندهید! اثرات حوادث ناگوار بر کودکان


والد بودن یک روند مداوم است و اغلب چالش برانگیز است. والدین خود شما ممکن است الگوی خوبی نبوده باشند، اما شما می توانید با اصلاح رفتارتان و تلاش برای تربیت فرزندانی سالم از آن ها والدین آینده بهتری بسازید.

به افکار و احساسات فرزند خود گوش دهید

همه ما می خواهیم که شنیده شویم. و اگرچه ما همیشه با گفته دیگران موافق نیستیم، اما فردریک می گوید همه ما به کسی احتیاج داریم که به حرفهای ما گوش دهد. وقتی صحبت از بچه های شما می شود، به گفته درمانگران شما باید نگرانی ها و ناامیدی های آنها را بشنوید ، احساسات آنها را تأیید کنید و به آنها توضیح دهید که آنها حق دارند عصبانی شوند یا احساس اندوه و ناراحتی داشته باشند و برای شما از حس های بد صحبت کنند.

به کودک برچسب نزنید!

دورفمن می گوید: “اگر والدین می خواهند از صفتی استفاده کنند تا به فرزندشان گوشزد کنند کار اشتباهی انجام داده است، باید مطمئن شوند كه آن ها رفتار کودک را زیر سوال می برند و نه شخصیتاو را و به هیچ عنوان به او نشان نخواهند داد که با یک کار بد او را دوست نخواهند داشت.” به عنوان مثال ، وقتی کودکی در حال قلدری است، به او یادآوری کنید که این رفتار، رفتار یک قلدر است، نه اینکه بگویید “تو بچه بد و قلدری هستی!”.

از توجه دریغ نکنید!

همه ما از فرزندان خود عصبانی هستیم، اما فردریک می گوید بی توجهی به آنها فقط باعث گیجی کودک می شود. وی توضیح می دهد: “توضیح دهید که عصبانی هستید و گرچه از آنها عصبانی هستید، اما هنوز آنها را دوست دارید.”


نوشته مرتبط: ۶ نکته برای تربیت کودکان شاد؛ چگونه کودکان شادی داشته باشیم؟


بگذارید اشتباه کنند

هیچ کس کامل نیست، بنابراین بگذارید فرزندانتان خلاق بودن و اشتباه کردن را بدون سرزنش و انتقاد کشف کنند. هنگامی که آنها اشتباهی مرتکب شدند، از فرزند خود بپرسید، “آیا می توانستی کاری کنی که این اتفاق نیوفتد؟”

از اشتباهات خود به عنوان فرصتی استفاده کنید تا به آنها نشان دهید یادگیری هرگز متوقف نمی شود و همه ما می توانیم روزهای بد خود را سپری کنیم. به آن ها نشان دهید اشتباه کردن اشکالی ندارد و حتی پدر و مادر هم گاهی اشتباهات بزرگی می کنند.

همیشه به یاد داشته باشید که همه ما به پشتیبانی نیاز داریم؛ مخصوصا بعضی روزها بیشتر از روزهای دیگر. اگر احساس استرس یا نگرانی بیش از حد دارید، از دوستان، همکاران، خانواده یا متخصصان بهداشت روان و روانشناسان کودک که به آنها اعتماد دارید کمک بگیرید. فراموش نکنید که فرزندپروری سخت ترین شغل در جهان است. به خودتان اجازه دهید که اشتباه کنید و از آن مهم تر از کسی کمک بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.