8 روش رعایت بهداشت در دوران بارداری

8 نکته‌ای که مادران باردار باید برای مراقبت‌های دستگاه تناسلی خود در دوران بارداری دنبال کنند!

بهداشت در دوران بارداری؛ دوران بارداری بدون شک یکی از منحصربه‌فردترین تجربیات در زندگی زنان است. با کمی مراقبت بیشتر، دوران بارداری شما می‌تواند شادترین سفر زندگی شما باشد! در حالی که معرفی مکمل‌ها و رژیم جدید غذایی از تغییرات رایجی است که خانم‌ها هنگام بارداری در خودشان ایجاد می‌کنند، اما تغییر در بهداشت دستگاه تناسلی و واژن غالباً فراموش می‌شود، با این که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بهداشت در دوران بارداری ممکن است برای هر خانم بارداری، اولویت نداشته باشد، چرا که از اهمیت آن آگاه نیستند. بارداری موجی از تغییرات هورمونی را به همراه دارد که به طور طبیعی در ترشحات طبیعی بدن منعکس می‌شود و شما از طریق تغییرات روحی و جسمی خود متوجه تغییرات هورمونی می‌شوید. مهم‌ترین کاری که باید انجام شود مراقبت از دستگاه تناسلی در دوران بارداری است.

ما در این مقاله می‌خواهیم به شما روش‌هایی را بگوییم تا به کمک آن‌ها بهداشت در دوران بارداری شما به بهترین نحو صورت بگیرد. این موارد به شما کمک می کند تا برای اطمینان از سلامت واژن خود مسافت بیشتری را طی کنید و بدن خود را برای تولد زندگی جدید آماده کنید.

بهداشت در دوران بارداری

۸ نکته برای مراقبت از دستگاه تناسلی و بهداشت در دوران بارداری

بهداشت در دوران بارداری برای آماده سازی بدن برای زایمان موضوعی بسیار مهم و حیاتی‌ست. این به شما کمک می کند تا احتمال عفونت و بیماری ها را کاهش دهید. در اینجا کارهایی است که می توانید برای اطمینان از مراقبت کامل صمیمی در دوران بارداری انجام دهید:

۱. به طور مداوم واژن خود شست‌وشو دهید.

با تغییر ترشحات واژن، تمیز نگه داشتن این ناحیه از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. زیرا می‌تواند محل پرورش باکتری‌ها شده و در صورت بی‌توجهی به مراقبت از دستگاه تناسلی در دوران بارداری باعث بو، خارش و ناراحتی این ناحیه شود.

گاهی ممکن است آب خالی برای تمیز کردن آن کافی نباشد و صابون و برخی مواد شوینده نیز ممکن است روی پوست این قسمت که بسیار ظریف است، مناسب نباشد. بنابراین، بهتر است برای خودتان یک ژل شست‌وشوی بانوان تهیه کنید که علاوه بر تمیز نگه داشتن ناحیه‌ی تناسلی و بهداشت در دوران بارداری، آسیب‌هایی که مواد شونده‌ی دیگر به این قسمت وارد می‌کنند را ندارد.

۲. برای بهداشت در دوران بارداری، همیشه ناحیه‌ی تناسلی را خشک نگه دارید.

پس از هربار شستن این قسمت، باید آن را به خوبی خشک کنید و مطمئن شوید رطوبتی ندارد. زیرا رطوبت می‌تواند باعث خارش و تحریک و حتی ایجاد قارچ شود. با یک حوله یا دستمال تمیز، نرم، خشک و ۱۰۰٪ پنبه‌ای، ناحیه خارجی واژن را به آرامی خشک کنید. البته به یاد داشته باشید، واژن شما یک مایع روان‌کننده طبیعی نیز آزاد می‌کند. پس کمی رطوبت طبیعی است!

بهداشت در دوران بارداری

۳. لباس زیر مناسب را انتخاب کنید.

از لباس‌های زیر سبک، کمی شل و آزاد و پنبه‌ای استفاده کنید تا در پوست خود احساس خفگی نداشته باشید. از پوشیدن لباس‌های خیلی تنگ خودداری کنید. زیرا باعث تعریق و اصطکاک و عرق‌سوز شدن ناحیه می‌شود. اگر ترشحات شما کمی زیاد، باید لباس زیر را روزی چندبار عوض کنید. هر بار که این کار را انجام می‌دهید، یک لباس زیر تمیز و خشک بپوشید.

۴. خودتان از جلو به عقب تمیز کنید.

پاک کردن ناحیه از جلو به عقب پس از هر بار رفتن به سرویس بهداشتی به شما کمک می‌کند تا میکروب یا باکتری‌های موجود در این ناحیه، در تماس با واژن و مجرای ادراری شما قرار نگیرد.

۵. یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید.

در دوران بارداری، بدن شما دچار استرس زیادی می‌شود که شاید خودتان هم آن را متوجه نشوید. یک رژیم غذایی سالم سطح انرژی شما را بالا نگه می‌دارد، تغذیه مورد نیاز کودکتان را تأمین می‌کند و همچنین به شما در حفظ سلامت عمومی و مراقبت از دستگاه تناسلی و بهداشت در دوران بارداری کمک می‌کند.

بنابراین یک رژیم غذایی متعادل با انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه یک امر ضروری است. همچنین می‌توانید مقداری ماست میل کنید و مقدار قند موجود در غذاهای روزانه خود را کاهش دهید تا وزن شما در حد مناسبی باقی بماند.

۶. از تمیز کردن واژن خود به وسیله‌ی دوش خودداری کنید.

اگرچه برخی ادعا می‌کنند که تمیز کردن واژن با دوش مزایایی دارد، اما متخصصان بهداشت می‌گویند که این کار می‌تواند خطر عفونت و عوارض بارداری را افزایش دهد. بنابراین بهتر است از دوش واژن خودداری کنید.

بهداشت در دوران بارداری

۷. از اسپری‌های خوشبوکننده زنان خودداری کنید.

ترشحات طبیعی واژن و تغییرات هورمونی ممکن است باعث ایجاد نگرانی در مورد بوی نامطبوع واژن در زنان باردار شود. ترشح واژن سالم، به دلیل هورمون‌های بارداری بدون بو است. اگر متوجه ترشحات با بوی نامطبوع شدید، باید فوراً با متخصص زنان خود مشورت کنید. زیرا می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد.

برخی از خانم‌ها ممکن است از اسپری‌های بهداشتی زنانه برای از بین بردن بوی بد واژن خود استفاده کنند که این کار توصیه نمی‌شود. زیرا منجر به تحریک و خارش این ناحیه می‌شود. بهترین کار این است که با پزشک خود مشورت کنید و برای تمیز نگه داشتن ناحیه واژن،‌ به طور مداوم خود را بشویید.

۸. به اندازه کافی آب بنوشید.

هر متخصص بهداشت برای اطمینان از سلامت بدن، به طور کلی تأکید بر هیدراته ماندن و نوشیدن کافی آب خواهد داشت. پوست قسمت واژن بسیار لطیف است. نوشیدن مایعات کافی به شما کمک می‌کند سموم بدن را دفع کرده و پوست را مرطوب نگه دارید.

بهداشت در دوران بارداری؛ با گذشت زمان در دوران بارداری، کل بدن شما دچار تغییرات دیگری می‌شود. این نکات می‌تواند به شما کمک کند تا از منطقه واژن خود مراقبت و محافظت کنید و بهداشت در دوران بارداری خود را به خوبی رعایت کنید. از همراهی شما ممنونیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.