رژیم غذایی دوران بارداری چه اهمیتی دارد؟

ویژگی‌های مهم رژیم غذایی دوران بارداری | وقتی خبر بارداری به گوش هر خانمی می‌رسد، بسیار هیجان‌زده و خوشحال می‌شود. چرا که یک انسان درون بدن او پرورانده می‌شود. اما آیا باردار بودن، فقط نگهداری از بچه درون شکم مادر است؟ آیا تنها نکته مهم در بارداری استراحت کردن است؟ باید بگوییم که این طور نیست. بارداری فقط استراحت کردن و بلند نکردن چیزهای سنگین نیست. بلکه ورزش‌ها و رژیم غذایی مخصوص به خود را دارد.

هر مادر باردار می‌بایست بهترین تغذیه و مناسب‌ترین برنامه ورزشی را برای خود تنظیم کند تا نوزاد او نیز در بهترین شرایط رشد کند. ما در این مقاله‌ می‌خواهیم به مهم‌ترین نکات درباره رژیم غذایی دوران بارداری بپردازیم که یکی از معضلات امروزی خانم‌های باردار است. با ما همراه باشید!

اولین خبر خوش این که نیاز نیست خودتان را از غذاها و خوراکی‌های مورد علاقه‌تان محروم کنید. در واقع بدن شما باید ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را از راهی تامین کند و این راه تنها یک رژیم غذایی سالم است. در یک رژیم غذایی سالم و کامل، تمام مواد غذایی و خوراکی‌ها به مقدار مورد نیاز بدن هر شخص وجود دارد. نمی‌توان گفت خوردن میوه و سبزیجات به تنهایی و یا خوردن گوشت به تنهایی می‌تواند نیازهای بدن ما را تامین کند. رژیم غذایی یک بانوی باردار باید شامل انواع غذاها از جمله گوشت، غلات، میوه و سبزیجات، لبنیات و غیره باشد.

به اندازه کافی آب می‌نوشید؟

یکی از مهم‌ترین نکات رژیم غذایی دوران بارداری سالم، اطمینان از کافی بودن آب بدن است.

نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز (هرچند آب مورد نیاز بدن هر شخص با دیگری متفاوت است) باعث می‌شود که پوست شما در دوران بارداری شفاف و صاف به نظر برسد. همچنین می‌تواند از زایمان زودرس جلوگیری کرده و برخی از علائم ناراحت‌کننده مانند یبوست و نفخ شکم را که در دوران بارداری شایع است، کاهش دهد.

رژیم غذایی دوران بارداری

لیستریا و غذاهایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید

شاید بپرسید لیستریا چیست؟ در واقع لیستریا نام دسته‌ای از باکتری‌هاست که در پستانداران ایجاد عفونت کرده و به عنوان نوعی انگل درون سلولی شناخته می‌شوند. این باکتری در بیشتر مواقع از طریق مواد غذایی وارد بدن انسان می‌شود.

اگرچه این باکتری برای بیشتر افراد باعث عواقب شدید نمی‌شود، اما می‌تواند برای زنان باردار و به ویژه نوزادان متولد‌ نشده خطرناک باشد. در صورت آلوده شدن بدن مادر به این باکتری، ممکن است باعث زود به دنیا آمدن جنین و یا سقط جنین شود.

برخی از غذاها در معرض خطر بالای آلودگی لیستریا قرار دارند و در دوران بارداری بهتر است آن‌ها را از برنامه غذایی خود حذف کرده و یا مقدار آن‌ را کم کنید. از جمله:

  • پنیرهای سفید نرم
  • پته
  • محصولات لبنی غیر پاستوریزه
  • گوشت های سرد
  • سوسیس خشک / تخمیر شده
  • غذاهای دریایی خام
  • غذاهای دریایی دودی (غیر کنسروی)
  • سالادهای بسته‌بندی شده و آماده شده
  • بستنی‌های بسته‌بندی

با میوه‌ها و سبزیجات دوست باشید!

خوردن ۲ الی ۳ بار مرکبات مثل نارنگی و پرتقال و همچنین سبزیجات برگ‌دار در روز، می‌تواند بدن شما را از سموم پاک کند و پوست شما را شاداب‌تر نشان دهد. علاوه‌بر آن میوه‌ها و سبزیجات منبع غنی اسید فولیک هستند که باعث جلوگیری از سقط جنین و نقایص مادرزادی می‌شود. اسید فولیک با حفظ و کاهش سطح هموسیستئین در جریان خون شما که باعث بروز مشکلات می‌شود، به روند سالم بارداری شما کمک می‌کند.

رژیم غذایی دوران بارداری

سطح پروتئین بدنتان را بالا ببرید

وجود پروتئین کافی در بدن، سلول‌های شما را سالم نگه می‌دارد و سلامت نوزاد تازه متولد شده شما را تضمین خواهد کرد. میزان توصیه شده مصرف پروتئین برای یک زن باردار حداقل ۷۵ گرم در روز است. اما برای مقدار دقیق آن، حتما با پزشک مشورت کنید. از غذاهایی که می‌توانند پروتئین مورد نیاز بدن شما را تامین کنند، می‌توان به غلات، ماکارونی، تخم‌مرغ و سیب‌زمینی اشاره کرد.

علاوه بر این‌ها، پروتئین می‌تواند سردرد، ادما یا وَرَم، فشار خون بالا و سایر اختلالات مربوط به بارداری شما را تا مقدار زیادی کاهش دهد. وجود غذاهای غنی از آهن و کلسیم مانند گوشت بدون چربی و ماهی، شیر و سایر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر نیز در رژیم غذایی برای دوران بارداری، مهم هستند.

کافئین؛ کم یا زیاد؟

داشتن یک کودک به این معنی نیست که باید قهوه صبحانه، شکلات یا نوشیدنی‌های مورد علاقه خود را کنار بگذارید. اگرچه بسیاری از خانم‌ها ترجیح می‌دهند کافئین را به طور کامل از رژیم غذایی دوران بارداری خود حذف کنند. اما متخصصان معتقدند که مصرف متوسط ​​کافئین (۱۵۰ میلی‌گرم – ۲۵۰ میلی‌گرم در روز) در دوران بارداری به شما و کودکتان آسیبی نمی‌رساند. البته در نظر داشتن این که واکنش بدن هر شخص به مقدار مشخصی از کافئین با سایر افراد متفاوت است نیز اهمیت دارد. به همین دلیل ایمن‌ترین راه مشورت با پزشکتان است.

رژیم غذایی دوران بارداری

برای رژیم غذایی دوران بارداری خود، داشتن اعتدلال را فراموش نکنید!

همه ما با واژه ویار آشنا هستیم. این که در دوران بارداری خود به شدت هوس چیزی بکنید، به هیچ عنوان مشکلی ندارد. کسی از شما انتظار ندارد خوراکی‌های مورد علاقه‌تان مانند شکلات و لواشک را از رژیم غذایی دوران بارداری خود حذف کنید. اما باید آن را به مقدار متعادلی برسانید.

در حقیقت، برای این که دوران بارداری سالمی داشته باشید به مقادیر مشخصی از چربی نیاز دارید. بنابراین، مشکلی نیست که گاهی غذاهای مورد علاقه خود را نوش جان کنید. البته مقدار این غذا هم باید متناسب با رژیم غذایی دوران بارداری شما باشد.

دوران بارداری دوران شیرین و به یاد ماندنی‌ای می‌باشد. شما مادران عزیز، با مراقبت‌های لازم و رعایت نکات ضروری در دوران بارداری خود، می‌توانید از سلامت خود و کودکتان اطمینان حاصل کنید.

پیشنهاد نویسنده: ۱۰ نکته مهم برای داشتن دوران بارداری سالم!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.