4 نکته برای اصلاح رفتارهای کودک؛ چگونه رفتارهای کودکم را اصلاح کنم؟

اصلاح رفتارهای کودک؛ کودک از سنین پایین شروع به رشد و ایجاد تغییرات در عادت‌ها، آداب و رفتارهای خود می‌کند. در چند سال اول زندگی خود، حلقه اجتماعی و افرادی که کودک با آن‌ها در ارتباط است، فقط والدین و اقوام نزدیک او را شامل می‌شود و کودکان رفتارهای اولیه خود را از آن‌ها آموخته و تقلید می‌کنند.

هر چه کودکان شما بزرگ‌تر می‌شوند، دایره اجتماعی آن‌ها به معلمان، بزرگسالان دیگر و دوستانشان نیز گسترش می‌یابد، كه به طور خواسته یا ناخواسته رفتار های خاصی را از آن‌ها تقلید می‌كنند. به همین خاطر است که می‌گویند یک فرد را می‌توان از دایره‌ی انسان‌های اطراف او شناخت.

ما در این مقاله می‌خواهیم راه‌های برای تغییر رفتار در کودکان را به شما بیاموزیم. با ما همراه باشید.

اصلاح رفتارهای کودک

تکنیک‌های اصلاح رفتارهای کودک

روان‌شناسان در حال پیدا کردن روش‌هایی برای اصلاح رفتارهای کودک و همچنین درمان مشکلات مختلف در آن‌ها هستند. روش‌هایی که در ابتدا توسط متخصصان برای اصلاح رفتارهای کودک استفاده می شود، در زیر آمده است. هر روش به طور خلاصه با یک مثال مرتبط توضیح داده می شود تا به والدین و معلمان در انتخاب روش دقیق کمک کند.

۱. تشویق مثبت

تقویت مثبت به معنای پاداش دادن به بچه‌ها برای تشویق رفتار مطلوب در آن‌ هاست. دریافت هدیه همواره با احساسات مثبتی مانند هیجان و شادی همراه است. از این رو، این یکی از تکنیک‌های موثر در اصلاح رفتارهای کودک است. برای جلوگیری از خسته شدن بچه‌ها از تلاش برای تغییر رفتارشان، آن‌ها را با جوایز مختلف غافلگیر کنید. جوایزی مانند غذای مورد علاقه، اشیا، بازی، جوایز کلامی، سفر های غافلگیرانه، وقت اضافی تلویزیون و غیره.

مثال: دادن وقت اضافی به کودک برای انجام فعالیت های مورد علاقه خود

  • اگر فرزندتان به موقع تکالیف خود را انجام داد، می‌توانید به او اجازه دهید بازی ویدیویی مورد علاقه خود را بازی کند.
  • اگر کودک شما در کلاس رفتار خوبی داشته باشد، معلم می‌تواند زمان بازی او را به عنوان پاداش بیشتر کند.

اصلاح رفتارهای کودک

۲. تشویق شدن منفی

در این تکنیک کودکان صرفا به خاطر تجربه‌ی بدی که از برخورد رفتار معلم یا والدین خود داشتند، می‌خواهند رفتارهای خود را اصلاح کنند.

مثال: کودک برای فرار کردن از تذکرهای پی در پی شما، کاری که درست است را انجام می‌دهد. یا این که دخترتان هرروز اتاقش را تمیز می‌کند تا شما کمتر ناراحت شده و کمتر به او تذکر دهید.

۳. مجازات مثبت

در این روش، کودکان با پیامدهای منفی یک رفتار منفی روبرو می‌شوند. به این صورت که وقتی کودکان نامطلوب و نامناسب عمل می‌کنند، شما یک وظیفه اضافی به آن‌ها می‌دهید که انجام آن ناخوشایند است. از این رو، مجازات مثبت نامیده می‌شود.

  • هنگامی که فرزند شما به دلیل بیدار ماندن در شب قبل، از سرویس صبحگاهی مدرسه‌اش جا ماند، به او بگویید باید خودش به مدرسه برود و او را همراهی نکنید.

اصلاح رفتارهای کودک

۴. مجازات منفی

در این نوع از مجازات، شما چیزی که فرزند شما آن چیزی را که دوست دارد از او می‌گیرید یا از دسترس او خارج می‌کنید. مثلا به عنوان مجازات، به آن‌ها اجازه نمی‌دهید که غذای مورد علاقه خود، زمان بازی و غیره را داشته باشند. ترس از دست دادن امتیاز این چیزها، آن‌ها را تحریک می‌کند تا رفتار خود را اصلاح کنند.


از دست ندهید! ۵ مورد از ویژگی‌های شخصیتی در کودکان


شما به عنوان پدر و مادر فرزندتان وظیفه دارید که عادات و اعمالی را که بر کودک شما تأثیر منفی می‌ گذارد تشخیص داده و برای آن رفع عادات منفی چاره‌ ای بیاندیشید. در اکثر مواقع والدین برای حذف عادات اشتباه فرزند خود، به تجارب گذشته خودشان متکی هستند. در حالی که آن روش‌ ها دیگر برای نسل‌ های امروزی کاربردی ندارد و عملا اشتباه است. از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.