تغذیه نوزاد تازه متولد شده؛ نکاتی برای والدین تازه وارد

وقتی دلبند شما به دنیا می‌آید، دنیای جدیدی به روی شما باز می‌شود. حتما شنیده‌اید که اکثر کسانی که تجربه‌ی بچه‌دار شدن را دارند، همیشه می‌گویند فرزندشان هرشب گربه می‌کند و یا هرشب دل‌درد دارد. این موضوعات همه جزوی از مراحل شیرین رشد بچه است. اما مهم‌ترین نکته برای کودکی که تازه به دنیا آمد است، تغذیه درست و سالم اوست. تغذیه نوزاد از بدو تولد اهمیت دارد و شما مادران عزیز، باید توجه زیادی به این موضوع داشته باشید. ما در این مقاله می‌خواهیم به بررسی چند مورد از نکاتی که بهتر است در مورد تغذیه نوزاد خود بدانید، بپردازیم.

۱. اولین مورد در تغذیه نوزاد؛ شیر!

نوزادان تازه متولد شده، سیستم گوارش بسیار ضعیفی دارند و بدن آن‌ها توانایی هضم هر چیزی را ندارد. یک کودک تازه به دنیا آمده به مدت مشخصی می‌بایست تنها از شیر مادر تغذیه کند. بعد از آن تا دو سالگی، شیر مادر باید تنها بخشی از برنامه‌ی غذایی او باشد، نه همه‌ی آن. در واقع شیر مادر منبع غنی تمامی مواد مورد نیاز بدن نوزاد است. اما اگر به دلایل مختلف مادر قادر به شیر دادن به نوزاد نبود، شیر خشک می‌تواند جایگزین خوبی باشد.

پیشنهاد نویسنده: شیردهی صحیح به نوزاد، نحوه صحیح شیر دادن

تغذیه نوزاد

۲. حواستان به زمان تغذیه دلبندتان باشد!

بیشتر نوزادان به بیشتر از ۸ بار شیر خوردن احتیاج دارند. یعنی هر ۲ تا ۳ ساعت یک بار باید شیر بخورند. شما باید به تغذیه نوزاد خود توجه کنید و بدانید چه زمانی احتیاج به شیر دارد.

وقتی نوزادی به دنیا می‌آید، تا چند ماه شاید متوجه نشوید منظور دلبندتان از گبره کردن، انگشت خود را مکیدن یا دیگر کارهای او چیست. این موضوع طبیعی است. اما باید به دنبال این علامت‌ها باشید. شما می‌توانید زبان نوزادتان را با امتحان کردن چیزهای مختلف متوجه شوید. به عنوان مثال وقتی فرزند شما در حال مکیدن دست خود است، به احتمال زیاد گرسنه بوده و می‌خواهد به شما بگوید که غذا می‌خواهد.

وقتی به کودک خود شیر دادید، اگر سیر شود،‌ احتمالا از سینه‌ی شما و یا شیشه‌ی شیرش دوری می‌کند و آن را پس می‌زند. مرحله‌ی بعد از تغذیه نوزاد، گرفتن آروغ نوزاد است که اهمیت زیادی دارد. اگر آروغ کودک را به درستی گرفته نشود، ممکن است نوزاد شما دلدرد بگیرد. بعد از این که آروغ او را گرفتید، سینه یا شیشه شیر را دوباره به سمت او ببرید تا در صورت تمایل به خوردن ادامه دهد.

۳. با مشورت دکتر، از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنید.

از پزشک خود، درباره استفاده از مکمل‌های ویتامین D سوال کنید. شیر مادر به مقدار کافی ویتامین D ندارد و این ویتامین باید از منبع دیگری تامین شود. چرا که ویتامین D باعث جذب کلسیم و فسفر مورد نیاز بدن نوزاد می‌شود که این دو عنصر برای تقویت استخوان‌های نوزاد ضروری هستند.

تغذیه نوزاد

۴. منتظر تغییرات در تغذیه فرزند خود باشید!

کودک شما هر روز به مقدار ثابتی شیر نمی‌خورد و این موضوع کاملا طبیعی‌ست. در هفته‌های اول بعد از تولد، معمولا نوزاد تمیل زیادی به خوردن شیر دارد. اما بعد از آن، شاید اشتهای دلبندتان کم شود. اگر احساس نگرانی کردید، با پزشک خود مشورت کنید.

۵. به احساس بین خودتان و فرزندتان اعتماد داشته باشید!

شاید شما نگران تغذیه نوزاد خود باشید و بگویید چرا این بار مقدار کمی شیر خورد. اما باید بگوییم که دلبند شما مقدار مورد نیاز خود را بهتر می‌داند. پس نگران این موضوع نباشید. به جای آن سعی کنید موارد زیر را رعایت کنید:

  • افزایش وزن مداوم و منظم
  • غذایی که کودک شما می‌خورد
  • تا روز پنجم بعد از تولد کودک، بهتر است دلبندتان روزی ۶ پوشک خیس و ۳ پوشک مدفوع داشته باشد.

۶. زمانی را برای خلوت با فرزندتان اختصاص دهید!

هر بار که به نوزاد خود شیر می‌دهیدف با او صحبت کنید، او را در آغوش خود بفشارید و به چشمان او نگاه کنید. اجازه دهید امنیت و آرامش را در آغوش مادر احساس کند و خود را به شما نزدیک بداند.

تغذیه نوزاد

۷. تغذیه نوزاد را ثابت نگه دارید

در صورتی که پرستار و یا دیگر اعضای فامیل، به فرزند شما شیر می‌دهند، اطمینان حاصل کنید که زمان‌بندی شیر خوردن نوزاد شما به درستی طی می‌شود.

۸. اگر مشکلی دارید، حتما کمک بخواهید

در صورتی که احساس می‌کنید در شیردهی مشکل دارید، با پزشک متخصص خود مشورت کنید و درست‌ترین کار را انجام دهید.

نوزاد تازه متولد شما، به تنهایی نمی‌تواند نیازهایش را برطرف کند. مهم‌ترین وظیفه شما به عنوان مادر، توجه به تغذیه نوزاد در ماه‌های اول بعد از تولد است. چرا که با این کار سلامتی جسمی او را تضمین می‌کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.