16 باید و نباید دوران بارداری!

۱۶ باید و نباید دوران بارداری که ممکن است شما را شگفت زده کند!

این لیست باید و نبایدهای دوران بارداری کودک شید نکاتی را درباره آنچه باید نگرانش باشید و آنچه که واقعا نباید به آن اهمیتی بدهید را گردآوری کرده است، با ما همراه باشید!

بایدهای دوران بارداری

۱. مولتی ویتامین مصرف کنید

خوردن یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی بهترین راه برای تأمین انرژی بدن شما از تمام مواد مغذی سالم لازم در جهت حمایت از یک کودک در حال رشد است. اما یک رژیم غذایی سالم به تنهایی ممکن است برای بارداری کافی نباشد.


این مقاله را حتما بخوانید! سیب در دوران بارداری؛ فواید شگفت‌انگیز سیب برای بارداری


شما می‌توانید از مکمل‌هایی مانند اسید فولیک، کلسیم و آهن استفاده کنید. این مکمل‌ها به رشد مناسب جنین کمک کرده و از نقایص مادرزادی جلوگیری می کنند. پزشک می تواند به شما در یافتن یک مولتی ویتامین یا یک سری ویتامین های مناسب برای شما کمک کند. مراقب باشید که هر روز بیش از یک دوز مولتی ویتامین مصرف نکنید. برخی ویتامین ها با مقادیر بیشتر می توانند برای کودک مضر باشند.

۲. در دوران بارداری زیاد بخوابید

دوران بارداری
در دوران بارداری خود زیاد بخوابید.

تغییر سطح هورمون ها و اضطراب می تواند خواب را در طی ۹ ماه بارداری مختل کند. دوران بارداری به خصوص در سه ماهه آخر آن طاقت فرسا است و شما به خواب فراوانی احتیاج خواهید داشت. اگر احساس خستگی کردید سریع چرت بزنید. هر زمان که می توانید چرت بزنید. ساعت های خواب را بیشتر و بیشتر کنید.

هر شب حداقل ۷-۹ ساعت بخوابید. خستگی نشان می‌دهد که بدن شما به استراحت بیشتری نیاز دارد، بنابراین تا می‌توانید بخوابید.

۳. ورزش کنید!

روزگاری که زنان باردار حتی از بلند کردن انگشت در دوران بارداری خود اجتناب می کردند گذشته است: اکنون طبق پژوهش‌های انجام شده به خوبی می دانیم که ورزش برای مادر و نوزاد مفید است.

ورزش منظم به شما کمک می‌کند تا با بسیاری از عوارض که در دوران بارداری به وجود می آیند مقابله کنید، از جمله:

  • بیخوابی
  • درد عضلانی
  • افزایش بیش از حد وزن
  • مشکلات خلقی

اگر قبل از بارداری مرتباً ورزش می کردید، این کار را ادامه دهید. با پزشک خود در مورد هرگونه تنظیماتی که باید در برنامه روزانه بارداری خود ایجاد کنید، صحبت کنید، به خصوص هنگامی که وارد سه ماهه دوم و سوم می شوید.

۴. غذاهای دریایی بخورید

دوران بارداری
خوردن غذاهای دریایی در دوران بارداری، باعث سلامت شما و کودکتان خواهد شد.

غذاهای دریایی مملو از ویتامین ها و مواد معدنی مانند اسیدهای چرب امگا ۳ سالم، روی و آهن هستند. این مواد هم برای مادر و هم کودک مهم هستند. البته دقت کنید که غذاهای دریایی خام می توانند مشکلات زیادی ایجاد کنند پس حتما از طبخ آن‌ها مطمئن شوید و ترجیحا این غذاها را به صورت خانگی میل کنید.

۵. رابطه جنسی را در دوران بارداری قطع نکنید!

رابطه جنسی در دوران بارداری خوب و مفید است، اگر در مورد ایمنی رابطه جنسی در دوران بارداری سوالی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

۶. یوگا تمرین کنید

درمورد کلاس های یوگای قبل از تولد که برای مادران آینده طراحی شده است جستجو کنید. مربیان این کلاس ها می دانند که بهترین تمرین‌ها برای بانوان باردار کدام است و باید از چه مواردی در یوگا خودداری کنید.

اگر قبل از بارداری یوگا نمی‌کردید، قبل از ثبت نام در کلاس با پزشک خود صحبت کنید.

۷. واکسن آنفولانزا بزنید

زنان باردار باید حتما واکسن معتبر آنفولانزا بزنند به شرطی که موارد منع مصرف طبق گفته سازنده نداشته باشید. توجه کنید که واکسیناسیون تزریق یک ویروس زنده نیست. شما نمی توانید از طریق واکسن آنفلوانزا، آنفولانزا بگیرید. این واکسن از شما و همچنین جنین در حال رشد محافظت می کند.

۸. در دوران بارداری هوشمندانه وزن اضافه کنید

توصیه “برای دو نفر بخورید” به مادران باردار مجوزی برای خوردن هر آنچه دوست دارید نیست. شما باید طبق یک برنامه غذایی سالم پیش بروید.

افزایش وزن در دوران بارداری ممکن است برای کودک شما ضرر داشته باشد. در طول سه ماهه اول بارداری شما فقط به ۱۰۰ کالری اضافی در روز برای حمایت از جنین در حال رشد خود نیاز دارید. در سه ماهه سوم بارداری، این مقدار کالری اضافی نزدیک به ۳۰۰ تا ۵۰۰ در روز است.

۹. ملاقات با دندانپزشکتان را فراموش نکنید!

در گذشته در دوران بارداری از مراجعه به مطب دندانپزشکی اجتناب می شد زیرا این طرز تفکر رایج بود که با پاک شدن دهان ممکن است باکتری‌ها در بدن گسترش یافته و منجر به عفونت شوند. چنین چیزی واقعیت ندارد! در حقیقت  کالج متخصص زنان و زایمان در آمریکا توصیه می کند که مادران باردار همزمان با تمیز کردن منظم دندان ها، ارزیابی سلامت دهان و دندان را در دوران بارداری انجام دهند. البته فراموش نکنید حتما به دندانپزشک خود بگویید که باردار هستید.

نبایدهای دوران بارداری

۱۰. در دوران بارداری سیگار نکشید

نوزادان متولد شده از زنانی که در دوران بارداری سیگار می کشند وزن کمتری هنگام تولد دارند و در معرض خطر بیشتری برای اختلالات یادگیری نسبت به کودکان متولد شده از مادرانی هستند که سیگاری نیستند.

علاوه بر این، به دلیل اعتیاد فیزیولوژیک به نیکوتین، کودکان متولد شده از زنانی که سیگار می کشند به احتمال زیاد سیگار کشیدن را در سنین پایین تر تجربه می کنند و زودتر سیگاری می شوند!

۱۱. الکل مصرف نکنید

دوران بارداری
مصرف الکل در دوران بارداری ممنوع!

الکل ممکن است رشد کودک شما را بسیار تحت تأثیر قرار دهد. افرادی که در دوران بارداری الکل می نوشند به احتمال زیاد نوزادی مبتلا به سندرم الکل جنین (FAS) خواهند داشت.

علائم FAS عبارتند از:

  • وزن کم هنگام تولد
  • ناتوانی های یادگیری
  • مشکلات رفتاری
  • الگوهای عقب مانده از نظر نقاط عطف رشد و توسعه

در بارداری سطح بی‌خطر مصرف الکل وجود ندارد.

۱۲. در دوران بارداری گوشت خام نخورید

گوشت و تخم مرغ خام و نیمه پخته خطر بیماری های ناشی از غذا مانند لیستریوز و توکسوپلاسموز را دارد. این شرایط می تواند باعث بیماری های جدی و تهدید کننده زندگی شود که می تواند منجر به نقایص مادرزادی شدید و حتی سقط جنین شود. اطمینان حاصل کنید که تمام تخم مرغ ها و گوشت هایی که در دوران بارداری می خورید خوب پخته شده اند.

۱۳. غذای آماده و فست‌فود نخورید

دوران بارداری
از خوردن غذاهای فست‌فود در دوران بارداری خودداری کنید.

غذاهای آماده از جمله هات داگ، سوسیس و کالباس می توانند باعث بیماری های غذایی مانند لیستریوز و توکسوپلاسموز شوند. همچنین خوردن شیر و پنیر پاستوریزه (نه محلی) بسیار مهم است.

۱۴. از محصولات ​​غیر پاستوریزه استفاده نکنید

کلسیم برای نوزادان در حال رشد بسیار مهم است، اما مادران باید مراقب باشند که چگونه کلسیم خود را از لبنیات دریافت می کنند. شیر محلی از آنجا که غیرپاستوریزه است برای مادران توصیه نمی شود. شیرهای محلی را حتما قبل از میل کردن به خوبی گرم کنید.

۱۵. در وان آب داغ یا سونا ننشینید

گرچه نشستن در آب داغ سونا یا وان حمام آرامش بخش است، اما محیط گرمایی بالای وان های آبگرم، جکوزی ها و سونا ممکن است برای مادران خطرناک باشد.

۱۶. کافئین زیادی مصرف نکنید

دوران بارداری
مصرف کافئین خود را در دوران بارداری، کاهش دهید.

کافئین می تواند از طریق جفت عبور کرده و ضربان قلب کودک شما را افزایش دهد. تحقیقات فعلی نشان می دهد که زنان می توانند با خیال راحت هر روز یک فنجان چای یا قهوه مصرف کنند اما باید حتما قبل از آن با پزشک خود مشورت کرده باشند.

شما در دوران بارداری مسئول رشد کوچولوی دوست‌داشتنی‌تان هستید. شما موظفید محیطی پرورش دهنده و سالم تدارک ببینید و تا حد امکان بهترین شرایط را برای نوزاد یا نوزادان خود فراهم کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.