آیا نوشیدن چای در دوران بارداری بی خطر است؟

در دوران بارداری چای بنوشیم یا نه؟

آیا خانم‌های باردار می‌توانند در دوران بارداری چای بنوشند؟

احتمالا چای نوشیدنی محبوب خیلی از ما ایرانی‌هاست، البته نه فقط ما، چای از پرمصرف‌ترین در سراسر جهان است؛ بسیاری از خانم‌ها از نوشیدن چای در دوران بارداری لذت می‌برند. اما آیا نوشیدن چای در دوران بارداری بی‌خطر است؟ آیا به جنین صدمه می‌زند؟ تا چه حد می‌توانیم کافئین مصرف کنیم؟

چرا چای؟

برخی از بانوان باردار چای را برای تامین مایع بدنشان می‌نوشند. با این حال، به نظر می رسد بخشی از زنان از چای به عنوان داروی طبیعی برای علائم مرتبط با بارداری‌شان مانند حالت تهوع یا به عنوان یک نوشیدنی مقوی، آرامش بخش و انرژی‌زا برای آماده سازی برای زایمان در هفته های آخر بارداری استفاده می كنند.

شاید بسیاری از مردم معتقد باشند که نوشیدن چای در دوران بارداری احتمالاً بی خطر است زیرا چای یک نوشیدنی طبیعی است. در این مقاله از کودک شید قصد داریم نوشیدن چای در دوران بارداری را کاملا بررسی کنیم؛ از جمله اینکه کدام خانم‌های باردار می‌توانند به نوشیدن چای ادامه دهند و چه کسانی باید حتما مصرف آن را قطع یا محدود نمایند.

چای در دوران بارداری
نوشیدن چای در دوران بارداری می‌تواند فواید زیادی داشته باشد.

نوشیدن چای‌ کافئین دار در دوران بارداری را محدود کنید!

چای های سیاه، سبز، سفید، ماتچا و چای اولانگ همه از برگ گیاه Camellia sinensis تهیه می شوند. همگی آن‌ها حاوی کافئین هستند. کافئین یک محرک طبیعی‌ست که باید در دوران بارداری محدود شود.

هر یک از انواع چای زیر تقریباً مقدار کافئین زیر را در هر فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) تأمین می‌کنند:

  • ماتچا: ۶۰-۸۰ میلی گرم
  • چای اولانگ: ۳۸-۵۸ میلی گرم
  • چای سیاه: ۴۷-۵۳ میلی گرم
  • چای سفید: ۲۵-۵۰ میلی گرم
  • چای سبز: ۲۹-۴۹ میلی گرم

خطر چای برای جنین

کافئین می تواند به راحتی از جفت عبور کند و به جنین برسد. کافئین ماده‌ای نیست که کبد نابالغ کودک شما بتواند آن را تجزیه کند. به همین ترتیب، نوزادان به احتمال زیاد عوارض جانبی شدیدی را ناشی از مقدار کافئین را تجربه می کنند.

تحقیقات نشان می دهد نوزادانی که در طی بارداری در معرض کافئین زیادی قرار دارند خطر بیشتری برای تولد زودرس یا وزن کم هنگام تولد یا نقص مادرزادی دارند. مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری همچنین ممکن است خطر سقط جنین یا مرده زایی را افزایش دهد. این خطرات هنگامی به حداقل می رسد که زنان باردار مصرف کافئین خود را به حداکثر ۳۰۰ میلی گرم در روز محدود کنند.

تاثیر ژنتیک بانوان باردار بر اثرات چای

برخی از تاثیرات ژنتیکی در بانوان باردار ممکن است آنها را نسبت به اثرات سو کافئین حساس‌تر کند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که در این تعداد اندک از زنان هنگام مصرف ۱۰۰-۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز، ۲.۴ برابر خطر سقط جنین بیشتر است.

چای و قهوه در دوران بارداری

چای های کافئین دار نسبت به قهوه کافئین کمتری دارند و به طور کلی نوشیدن چای در دوران بارداری بی خطر محسوب می شود. با این حال، ممکن است برای جلوگیری از مصرف بیش از حد کافئین در روز، مصرف آن‌ها توسط پزشکتان محدود شود. در صورتی که پزشکتان چای را برایتان ممنوع کرده برای احتیاط روزی بیش از یک فنجان چای ننوشید.

مراقب چای‌های گیاهی و دمنوش‌ها باشید!

برخی از چای‌های گیاهی ممکن است عوارض جانبی خطرناکی داشته باشند. دمنوش های گیاهی تهیه از میوه های خشک، گل ها ، ادویه ها یا گیاهان تهیه می شوند و بنابراین فاقد کافئین هستند. با این حال، آنها ممکن است حاوی ترکیبات دیگری باشند که در دوران بارداری ناامن تلقی می شوند.

چای در دوران بارداری
برای نوشیدن چای در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.
سقط جنین یا زایمان زودرس

چای‌هایی که ممکن است خطر سقط جنین یا زایمان زودرس شما را افزایش دهند شامل این موارد هستند:

  • رازیانه
  • زغال اخته
  • گل گاوزبان
  • شیرین بیان
  • آویشن
  • کوهوش آبی
  • کوهوش سیاه
  • کندر (به مقدار زیاد)
  • بابونه (به مقدار زیاد)
خونریزی در دوران قاعدگی

چای هایی که ممکن است خونریزی قاعدگی را تحریک کرده یا افزایش دهند شامل این موارد هستند:

  • آویشن
  • کندر
نقائص هنگام تولد جنین

چای هایی که ممکن است خطر نقص های مادرزادی را افزایش دهند عبارتند از:

  • کندر
  • گل گاوزبان

سایر عوارض جانبی نوشیدن چای در دوران بارداری

علاوه بر همه این‌ها، در موارد نادر چای اکالیپتوس ممکن است باعث حالت تهوع، استفراغ یا اسهال شود. علاوه بر این، یک گزارش موردی نشان می‌دهد که نوشیدن منظم چای بابونه در دوران بارداری ممکن است منجر به ضعیف شدن جریان خون قلب کودک شود.

برخی از چای های گیاهی نیز ممکن است حاوی ترکیباتی باشند که با داروها تداخل می کنند. بنابراین، لازم است که تمام داروهای مصرفی را بررسی و با پزشکانتان صحبت کنید. همچنین لیست کاملی از نوشیدنی‌ها و رژیم‌ غذایی خود ارائه کرده و برنامه غذایی کنترل شده از متخصصان تحویل بگیرید.

به خاطر داشته باشید که، به دلیل محدود بودن تحقیقات در مورد ایمنی چای های گیاهی، فقدان شواهد مربوط به عوارض جانبی منفی را نمی توان اثبات مفید بودن نوشیدن چای در دوران بارداری دانست. احتیاط شرط عقل است و باید تا می‌توانید در دوران بارداری از مصرف کافئین پرهیز کنید.

برخی از چای ها ممکن است آلوده باشند!

چای ها به طور دقیق آزمایش و تنظیم نمی شوند. این بدان معنی است که زنان ممکن است ناخواسته چای های آلوده به ترکیبات ناخواسته مانند فلزات سنگین بنوشند. به عنوان مثال، یک مطالعه چای های رایج خارج از قفسه سیاه، سبز، سفید و اولانگ را آزمایش کرد. مشخص شد که ۲۰٪ از کل نمونه ها به آلومینیوم آلوده شده اند! علاوه بر این، ۷۳ درصد از همه نمونه ها حاوی سطح سربی بودند که در دوران بارداری غیر ایمن تلقی می‌شوند.

در مطالعه ای دیگر، زنانی که بیشترین میزان مصرف چای‌های سبز و گیاهی را در سه ماهه اول بارداری داشته اند از نظر میزان سرب خونشان ۱۴-۶٪ بیشتر از کسانی کمتر چای نوشیدند سرب داشتند.

چه باید کرد؟

در حال حاضر از بین بردن این خطر غیرممکن است. با این حال، سعی کنید که فقط با خرید چای از مارک های معتبر تا حدودی آن را به حداقل برسانید. علاوه بر این، بهتر است از خرید عمده چای فله‌ای و باز خودداری کنید.

چای در دوران بارداری
در دوران بارداری از خوردن بیش از حد کافئین خودداری کنید.

چای های مفید برای دوران بارداری

طبق چند مطالعه، گفته می‌شود که مصرف دمنوش های گیاهی حاوی مواد زیر ممکن است در دوران بارداری بی خطر باشد:

برگ تمشک: این چای بی خطر تلقی می شود و اعتقاد بر این است که زایمان را کوتاه می کند و به آماده سازی رحم برای تولد کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که برگ تمشک ممکن است طول مرحله دوم زایمان را کوتاه کند، اما فقط برای حدودا ۱۰ دقیقه.

نعناع تند: این چای به احتمال زیاد بی خطر تلقی می شود و معمولاً برای تسکین گازهای روده، حالت تهوع، معده درد یا سوزش معده استفاده می‌شود. با این حال، هنوز هیچ مطالعه ای در مورد مزایای این چای در بارداری یافت نشده است.

زنجبیل: زنجبیل یکی از داروهای مورد مطالعه گیاهان در دوران بارداری است که احتمالاً بی خطر محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل حالت تهوع و استفراغ را کاهش می دهد، اما در صورتی که مصرف آن به صورت خشک باشد. توجه داشته باشید که مصرف زنجبیل در روز برای بانوان باردار نباید بیش از ۱ گرم باشد.

بادرنجبویه: این چای معمولاً برای رفع اضطراب، تحریک پذیری و بی خوابی استفاده می شود. با این حال، هیچ مطالعه ای برای پشتیبانی از این موارد یافت نشده و ایمنی آن در بارداری مورد مطالعه قرار نگرفته است.


این مقاله را هم از دست ندهید! رژیم غذایی دوران بارداری چه اهمیتی دارد؟


سخن پایانی

تغذیه در بارداری یکی از مهم‌ترین مسائلی‌ست که باید به آن توجه ویژه داشت. خصوصا کسب اطلاعاتی درمورد مواد غذایی‌ای مانند چای یا قهوه که حاوی کافئین هستند بسیار ضروری است. کبد جنین شما قادر به تجزیه کافئین نیست و همین موضوع می‌تواند در مقادیر بالا برای شما و جنینتان خطرساز شود. مراقب خودتان باشید و تا حد امکان مصرف چای را محدود کنید.

منبع healthline

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.