10 مورد از علائم بارداری؛ چطور بفهمیم که باردار هستیم؟

پریود نشدن یکی از بارزترین علائم بارداری است اما تنها علامت آن نیست. تخمک درست قبل از این که پریودی شما عقب بیوفتد، بارور می‌شود و در دیواره رحم کاشت می‌کند. چند روز یا چند هفته از بارداری می‌گذرد، بدن شروع به بروز نشانه‌های بارداری می‌کند، حتی قبل از تاریخ قاعدگی.

علائم بارداری به طور کلی در هفته اول بارداری ظاهر می‌شود. با این حال، یک مادر باردار هیجان‌زده و مضطرب ممکن است متوجه آن‌ها نشود. آیا راهی وجود دارد که بدانید حتی قبل از اینکه قاعدگی شما عقب بیوفتد، باردار هستید؟ بله ، وجود دارد! با ما همراه باشید!

تست بارداری بدون شک دقیق‌ترین روش برای اطلاع از باردار بودن است. با این حال، تجربه چند علامت شایع می‌تواند اولین علائم بارداری را قبل از پریود نشدن شما نشان دهد. در اینجا لیستی از برخی علائم بارداری در مراحل اولیه آورده شده است. با ما همراه باشید.


از دست ندهید!: تست بارداری در منزل، روش های تشخیص بارداری


علائم بارداری

۱. گرفتگی عضلات

گرفتگی‌های قبل از قاعدگی از علائم بارداری است. اگر باردار باشید ممکن است گرفتگی عضلانی سبک یا خفیف داشته باشید. این گرفتگی‌ها مانند آنچه قبل از پریود شدن در قسمت پایین شکم یا کمرتان تجربه می‌کنید احساس می‌شوند.

۲. افزایش دمای پایه بدن

قبل از تخمک‌گذاری، دمای بدن افزایش می‌یابد و پس از چرخه قاعدگی به حالت طبیعی برمی‌گردد. با این حال، در دوران بارداری، درجه حرارت پایه بدن در تمام مدت بالاست. این به دلیل سطح بالای پروژسترون در دوران بارداری است که باعث افزایش دمای بدن می‌شود. اگر دمای بدن شما بیش از ۲۰ روز پس از تخمک‌گذاری بالاست، آغاز یک سفر جدید است.

۳. احساس سنگینی و درد در سینه‌ها

سینه‌های دردناک‌، حساس‌، سنگین یا نوک سینه تیره از علائم بارداری هستند. با افزایش سطح استروژن پس از لقاح، زنان احساس درد و سنگینی در پستان‌های خود می‌کنند. نوک سینه‌ها تیره‌تر به نظر می‌رسند و احساس خارش یا گزگز دارند.

۴. خستگی و کسلی

تغییرات هورمونی باعث می‌شود شما همیشه احساس خستگی و کسلی کنید. خستگی و خواب‌آلودگی از علائم اولیه بارداری است. احساس خستگی بعد از انجام کارهای کوچک حتی در دوران بارداری امری طبیعی است. این خواب‌آلودگی به دلیل افزایش سطح پروژسترون در بانوان است و در کل سه ماهه اول ادامه خواهد داشت. همچنین بدن شما شروع به تولید خون بیشتر برای حمایت از جنین در حال رشد می‌کند که منجر به افزایش خستگی می‌شود. با یک رژیم غذایی سالم‌، سرشار از مواد معدنی‌، ویتامین‌ها‌، آهن و مایعات فراوان می‌توانید با این احساس مقابله کنید.

علائم بارداری

۵. هوس غذایی زیاد و بیزار بودن از برخی بوها

هورمون‌های بارداری نقش عمده‌ای در اشتیاق شما به غذای مورد علاقه‌تان دارند و همچنین ممکن است شما را از برخی بوها بیزار کنند. حساسیت ناگهانی و شدید به بوها، طعم‌ها و احساس بد نسبت به غذاها، در طی هفته‌های اول بارداری رخ می‌دهد و ممکن است در کل بارداری ادامه داشته باشد. برخی از مادران آینده حتی قبل از این که قاعدگی‌شان عقب بیوفتد، اشتهای خود را از دست می‌دهند.

۶. حالت تهوع

حالت تهوع یا استفراغ، یک علامت بسیار شایع است که اغلب به آن “تهوع صبحگاهی” گفته می‌شود و می‌تواند نشانگر باردار بودن شما باشد. ۴-۶ هفته پس از بارداری ممکن است احساس ناراحتی کنید و حالت تهوع را تجربه کنید. به دلیل افزایش سطح استروژن و پروژسترون، احتما شما هر روز از خواب بیدار می‌شوید و نیاز به استفراغ دارید.

حالت تهوع لزوماً در صبح اتفاق نمی‌افتد. این می‌تواند در هر زمان در طول روز وجود داشته باشد. حدود ۸۰٪ زنان باردار در هفته‌های اولیه بارداری قبل از قاعدگی دچار حالت تهوع می‌شوند. شدت این حالت صبحگاهی یا علائم حالت تهوع در زنان مختلف متفاوت است، اما ۵۰٪ از زنان باردار در طی شش هفته اول بارداری یا حتی زودتر از آن احساس حالت تهوع می‌کنند.

علائم بارداری

۷. نفخ و احساس سفتی

یکی دیگر از علائم بارداری، نفخ شکم یا تورم معده است که در نتیجه افزایش پروژسترون می‌باشند. افزایش سطح هورمون‌ها مانع هضم کامل غذا می‌شود و گاز را در روده به دام می‌اندازد. تغذیه سالم و کنترل مصرف غذا می‌تواند در مقابله با هرگونه ناراحتی معده کمک کند.

۸. تکرر ادرار

تمایل مکرر به ادرار یکی دیگر از علائم بارداری است. در این زمان رحم در حال رشد، شروع به فشار آوردن به مثانه می‌کند. با تغییرات هورمونی و تولید اضافی خون، تکرر ادرار یک علامت رایج است که در کل بارداری ادامه خواهد داشت. کلیه‌ها برای تصفیه کردن خون، بیشتر فعالیت می‌کنند و در نتیجه باعث می‌شوند که بیشتر از قبل احتیاج به ادرار داشته باشید. تقریباً همه زنان باردار این اتفاق را تجربه می‌کنند که یکی از اولین علائم بارداری است.

۹. یبوست

هورمون پروژسترون باعث یبوست روده می‌شود و اگر احساس می‌کنید دفع مدفوع برای شما از حالت عادی سخت‌تر است، می‌تواند نشانه اولیه بارداری باشد. حرکات روده به دلیل تغییر در هورمون‌ها سخت شده و سرعت عبور غذا از سیستم هضم را کاهش می‌دهد.

علائم بارداری

۱۰. طعم عجیب در دهان

هورمون‌ها می‌توانند در دوران بارداری اتفاقات عجیبی را در بدن ایجاد کنند و ممکن است در دهان خود طعم ناخوشایند عجیب و غریبی داشته باشید که به آن دیسگوزیا نیز گفته می‌شود. ممکن است احساس کنید دهانتان مزه آهن می‌دهد. این طعم فلزی به خوبی می‌تواند نشانه‌ای باشد برای اینکه به شما بگوید سفر خود را به سمت مادر شدن آغاز کرده‌اید. این علامت به طور کلی پس از سه ماهه اول از بین می‌رود، اما ممکن است در برخی از زنان بیشتر طول بکشد.

شما ممکن است هر کدام از علائم بارداری ذکر شده را داشته باشید اما بعد از انجام آزمایش باردار نشده باشید. اما احتیاط شرط عقل است و بهتر این است که به علامت‌هایی که بدنتان به شما می‌دهد توجه کنید. از همراهی شما ممنونیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.