9 نکته برای خواباندن کودک؛ چگونه کودکم را بخوابانم؟

نمی توانید کودک خردسالتان را به رخت خواب ببرید؟ این نوشته را از دست ندهید!

خواباندن کودک؛ خواب قسمتی مهم در حفظ سلامتی فرزند شماست. اما مشکلات خوابیدن فقط در بزرگسالی به وجود نمی آید. کودکان می توانند در خوابیدن مشکل داشته باشند. اگر کودکان نتوانند به خوبی بخوابند و انرژی مورد نیاز خخود را از طریق خوابیدن کسب کنند، شما هم به تبع نمی توانید بخوابید.

اما برای رفع این مشکل و همچنین خواباندن کودک نکاتی وجود دارد که می خواهیم در این مقاله به آن ها بپردازیم. شما می توانید این ۹ نکته را هنگام خواباندن کودک به کار بگیرید و خواب دلبندتان را تنظیم کنید.

خواباندن کودک

۱. یک روال ثابت و منظم قبل از خواب ایجاد کنید.

به عنوان مثال می توانید در ساعتی مشخص شام بخورید، همگی در ساعتی مشخص مسواک بزنید، برای دلبند خود در ساعتی مشخص قصه بخواهید و از اون بخواهید سعی کند بخوابد.

۲. محیطی مناسب برای خواباندن کودک

برای خواباندن کودک خود باید محیطی آرام و راحت ایجاد کنید. تخت مناسب، نور مناسب و آب را در اتاق او فراهم کنید.

۳. تمرکز روی خواب را کاهش دهید

تمرکز کردن روی خوابیدن،‌ یکی از مهم‌ترین علت‌های مشکلات خواب است. به کودک خود نگویید که به زور بخوابد. در عوض آرامش را در محیط خواب او برایش فراهم کنید. از او بخواهید قبل از خواب چند ثانیه نفس عمیق بکشد و تند تند پلک بزند. این کار باعث خسته شدن پلک‌ها شده و آن‌ها را بسته نگه می دارد.

۴. زمانی را برای بیدار شدن کودکان خود در نظر بگیرید.

زمان بیدار شدن را بر اساس میزان خواب و زمان خوابیدن کودکتان تعیین کنید. توصیه می‌شود برای کمک به جلوگیری از استرس والدین در طول تربیت فرزندان، از اوایل سال‌های مهد و دبستان آن‌ها، یک برنامه خوابیدن و بیدار شدن را برای دلبندان خود مشخص کنید. یادتان باشد که با برنامه سازگار باشید.

ساعات اضافی خواب در طول روز مانند خواب عصر، باعث می شود که بدن قبل از خواب شب احساس خستگی نکند. اما اگر سعی کنید هر روز زمان خواب و بیدار شدن را مشخص و تنظیم کنید، خوابیدن برای شما و فرزندتان بسیار راحت‌تر خواهد شد.

خواباندن کودک


از دست ندهید! نوزاد و کودک من چقدر به خواب نیاز دارد؟


۵. یک ساعت خواب اختصاصی مشخص کنید

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای خواباندن کودک خود انجام دهید، تنظیم یک ساعت خواب به خصوص است. به عنوان مثال هر شب ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه‌، اصطلاحا خاموشی را برقرار کنید. اما قبل از این که بخواهید صراحتا بگویید این ساعت وقت خواب است، ابتدا در ساعتی مشخص، شام کودکان خود را آماده کرده و در کنار آن ها وعده‌ی شام را صرف کنید.

بعد از آن، از آن‌ها بخواهید به تخت خواب رفته و سعی کنند بخوابند. بهتر است قبل از خواب، برایشان قصه بخوانید تا احساس بهتری داشته باشند. همچنین یکی از مهم‌ترین نکات برای خواباندن کودک، ایجاد فضایی آرام در خانه است. مشخصا کودکان نمی‌توانند در فضایی بخوابند که سر و صدای آن فضا اذیتشان می‌کند.

۶. حداقل ۲ ساعت قبل از خواب موبایل و تلویزیون را کنار بگذارید.

به گفته‌ی دانشمندان و محققان این زمینه، نگاه کردن به صفحه‌ی موبایل و تلویزیون قبل از خواب، باعث کاهش کیفیت خواب و در نهایت کمبود انرژی شما در طول روز خواهد شد. به همین خاطر توصیه می‌شود حداقل ۲ ساعت قبل از این که به تخت خواب بروید، به صفحه‌ی موبایل و تلویزیون نگاه نکرده و به فرزندان خود نیز این اجازه را ندهید.

۷. استرس را قبل از خواب کاهش دهید

هورمون دیگری که در خواب تاثیر زیادی دارد کورتیزول است که به آن هورمون استرس نیز گفته می شود. وقتی سطح کورتیزول بالا باشد، بدن کودک شما نمی تواند وارد مرحله‌ی خواب شود. فعالیت های قبل از خواب کودکان را تا حد ممکن کم کنید. این کار می تواند به جلوگیری از افزایش سطح کورتیزول کمک کند.

خواباندن کودک

۸. دمای اتاق را در سطح مناسبی قرار دهید.

بدن انسان به دما بسیار حساس است. دمای بسیار بالا یا بسیار پایین در هنگام خواباندن کودک،‌می‌تواند بر روند خواب او تاثیر منفی بگذارد و کیفیت خواب او را کاهش دهد. به همین دلیل محل خواب کودک شما باید دارای دمای مناسبی باشد.

۹. به رفع ترس کمک کنید

اگر کودک شما می‌ترسد که در اتاق تنها بخوابد یا این که هر از گاهی به شما می‌گوید در کمد او یک هیولا قایم شده است، شما می توانید برای رفع این مشکل بعضی شب‌ها را در کنار او سپری کنید و وقتی کودکتان به خواب رفت، به تخت خواب خود بازگردید.

خواباندن کودک، یکی از متداول‌ترین معضل‌های والدین است. چرا که کودکان ذهن فعالی دارند و همواره در حال کنجکاوی و فکر کردن به موضوعات مختلف هستند و همین موضوع به آن‌ها اجازه‌ی خوابیدن را نمی‌دهد. اما با رعایت کردن نکات بالا می‌توانید به کودک خود برای داشتن خوابی راحت و باکیفیت کمک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.