5 مورد ضروری که باید هنگام برنامه ریزی برای بارداری به خاطر داشته باشید!

برنامه ریزی برای بارداری؛ شما و شریک زندگی خود آماده‌ی مرحله‌ی مهم بعدی زندگی خود هستید. تبریک می‌گوییم! احتمالا مضطرب و هیجان‌زده هستید. شاید هم کمی گیج باشید. برنامه ریزی برای بارداری می‌تواند کمی طاقت‌فرسا باشد و به آمادگی روحی، جسمی و مالی بیشتری نیاز داشته باشد. اما کارهای خاصی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا علاوه‌بر ایجاد آمادگی بیشتر، احساس بهتری به خودتان داشته باشید.

در اینجا می‌خواهیم برخی از مواردی که شما باید برای برنامه ریزی برای بارداری آن‌ها را رعایت کنید، برای شما بازگو کنیم. با ما همراه باشید.

1. مراقب سلامتی خود باشید

برنامه ریزی برای بارداری

اکنون زمان بسیار خوبی برای شروع شنا، پیاده‌روی یا هر نوع ورزش دیگر است. اگر قصد برامه ریزی برای بارداری را دارید، قبل از هرچیزی بهتر است با یک پزشک مشورت کنید تا به شما بگوید وزن مناسبی که شما باید برای بارداری داشته باشید چقدر است. دکتر به شما خواهد گفت که پدر و مادر بچه به خصوص مادر قبل از باردار شدن،‌ باید چه ورزش‌هایی را انجام دهند.

سلامتی جسمی شما مهم‌ترین عامل برای برنامه ریزی برای بارداری شماست. اگر بدن شما آمادگی لازم برای تحمل بارداری را نداشته باشد، ممکن است برای شما و فرزندتان مشکلاتی پیش بیاید که به سختی جبران می‌شود.

علاوه بر ورزش کردن، تغذیه نیز یکی از مهم‌ترین حفظ سلامتی برای برنامه ریزی برای بارداری است. قرار دادن میوه‌ها و سبزیجات در برنامه‌ی رژیم غذایی می‌تواند به سلامتی شما و همسرتان کمک زیادی بکند.

2.بسته‌ی بارداری مناسبی را برای خود تهیه کنید

برنامه ریزی برای بارداری

هنگام برنامه ریزی برای بارداری، اگر یک پریودی شما عقب بیوفتد، می‌تواند به اندازه‌ی کافی شاخص خوبی برای نشان دادن بارداری شما باشد. اما این فقط یک احتمال است. بهترین روش برای تشخیص بارداری،‌ مراجعه به پزشک و انجام آزمایش تشخیص بارداری است. اما قبل از آن شما خودتان در خانه نیز می توانید از این موضوع تا حدودی آگاه شوید.


در ازتباط با این مطلب می‌توانید به مقاله‌ی “10 مورد از علائم بارداری؛ چطور بفهمیم که باردار هستیم؟” مراجعه کنید.


تمام چیزی که شما به آن نیاز دارید، تهیه‌ی بسته‌ی بارداری مناسب است. همه‌ی داروخانه‌ها می‌توانند به شما بسته‌ی بارداری ارائه دهند،‌ اما باید توجه کنید بسته‌ای که تهیه می‌کنید از درصد اطمینان بالایی از نظر متخصصان برخوردار باشد.

3. مشاوره مالی صحیح

برنامه ریزی برای بارداری

بارداری و نوزادان ممکن است از اتفاقت دیگر زندگی گران‌قیمت‌تر باشد. به همین خاطر از همان ابتدای زندگی باید پس‌اندازکردن را بیاموزید. از پوشک گرفته تا مراقبت از پوست کودک تا واکسیناسیون او، همگی دارای هزینه‌هایی هستند که اگر پس‌انداز نداشته باشید ممکن است باعث فشار بر شما شود.

داروهای بارداری، معاینات ماهانه و سونوگرافی نیز هزینه زیادی دارند. به همین دلیل باید قبل از برنامه ریزی برای بارداری، برنامه ریزی مالی را در نظر داشته باشید. اگر مدیریت امور مالی خود برایتان دشوار است، از متخصصان این زمینه کمک بگیرید. از استفاده از بیمه‌های کودکان نیز غافل نشوید.

4. از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید

برنامه ریزی برای بارداری

علائم کشیدگی بر روی پوست و ترک‌های پوستی، یک اتفاق معمول در دوران بارداری است. به دلیل افزایش وزن و بزرگ‌تر شدن روزانه شکم شما، ممکن است خطوط و ترک‌هایی در اطراف پستان‌ها، باسن و شکم شما به وجود بیاید. علاوه بر آن،‌ممکن است در محل این ترک‌ها احساس خارش کنید. بهترین راه برای جلوگیری و رفع این مشکلات ظاهری، استفاده از کرم‌هایی با کیفیت خوب و مرطوب کردن ناحیه‌ای است که احتمالاً از همان سه ماهه اول بارداری ظاهر می‌شوند.

افزایش وزن می‌تواند فشار زیادی به پاهای شما وارد کند و باعث درد این ناحیه در دوران بارداری شود. برای رفع این درد، می‌توانید از ژل‌های آرامش‌بخش استفاده کنید که پوست را آب‌رسانی کرده و گردش خون در پاها را بهبود می‌بخشد. شما همچنین می‌توانید برای تسکین درد پا و کمر، تمرینات مخصوص بارداری را تحت راهنمایی یک مربی آموزش‌دیده انجام دهید.

5. بهداشت خود و همسرتان را فراموش نکنید.

برنامه ریزی برای بارداری

رعایت بهداشت در قسمت‌های تناسلی مرد و زن می‌تواند احتمال ایجاد عفونت را در این قسمت‌ها پایین بیاورد و احتمال بارداری را افزایش دهد. از آن‌جا که در دوران بارداری مستعد ابتلا به عفونت هستید، بهتر است بهداشت خودتان را با استفاده از محصولات بهداشتی بی‌خطر برای شست‌وشو،‌تمیز نگه دارید. در روند شست‌وشو هرگز به خودتان فشار نیاورید و با ملایمت و نرمی شست‌وشو را انجام دهید.

سخن پایانی

برنامه ریزی برای بارداری می‌تواند در ابتدا بسیار سخت و عجیب به نظر برسد اما به محض آن که وارد آن می‌شوید می‌بینید دنیای شیرینی دارد. اما در صورتی که موارد و نکاتی که در بالا ذکر شد‌، رعایت شود. امیدواریم در کنار خانواده‌ی خود همیشه شاد و سرحال باشید. از توجه شما متشکریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.